Průvodce fundraisingem pro NNO je opravdu praktický
10. 11. 2003 -, Econnect
Také máte pocit, že poslední dobou se vás každý snaží vyškolit ve fundraisingových dovednostech a přitom pořád nezískáváte nic víc, než jen teoretické informace? Pak vám doporučujeme přečíst si poněkud netradiční publikaci „Praktický průvodce fundraisignem pro neziskové organizace“.To, že se jedná o publikaci netradiční, zjistíte už na první pohled. Místo klasické knížečky svázané v úhledných pevných či pružných deskách se vám do ruky dostane svazek „pracovních listů“ v klasickém kancelářském šanonu. Tato forma však není vedena snahou vydavatele, jímž je Nadace VIA, ušetřit, ale sleduje praktický cíl – počítá s možností přidávat vlastní listy s dalšími znalostmi či poznámkami.
Příručka je ovšem praktická zejména svým obsahem - nabízí překlad publikace Michaela Nortona „The Worldwide Fundraiser's Handbook“ a přílohy zpracované Nadací VIA. První dvě kapitoly představují nezbytný teoretický základ – proč je fundraising důležitý, jaké má hlavní zásady a jaké jsou hlavní fundraisignové dovednosti. Můžete si také zkontrolovat, zda jste tou správnou osobou, která by se měla v rámci organizace fundraisignu věnovat, nebo zda byste se měli poohlédnout po profesionálním fundraiserovi a co v takovém případě dělat.
Námětem třetí kapitoly je fundraisingová strategie (její příprava, zpracování, testování, vyhodnocování a kontrola), bez které se při záměru věnovat se fundraisingu cíleně a systematicky jen těžko obejdete. Přes čtvrtou kapitolu, charakterizující specifika jednotlivých „zdrojů“ (jednotlivců, podniků a firem jako dárců i jako sponzorů), se dostáváte k tomu hlavnímu, co je náplní publikace, a tím jsou jednotlivé fundraisingové techniky. Zde si dovolím malou osobní poznámku pro ty, kteří se stejně jako já vrhli rovnou na tuto kapitolu v přesvědčení, že obecné informace o fundraisingu znají a potřebují jen inspiraci v tom, jakou techniku použít. Není tomu tak. I v předchozích kapitolách totiž najdete mnoho praktických poznámek a příkladů a připomenout si takové „triviality“, jako jsou hlavní zásady fundraisingu, neuškodí ani mnohým „profesionálům“.
V závěrečných kapitolách najdete základní informace týkající se práce s lidmi a komunikačních dovedností. Publikace obsahuje i přílohy zpracované Nadací VIA. Ty se týkají mimo jiné dárcovských fondů, legislativních úprav souvisejících s fundraisingem; za velmi důležitou považuji kapitolu věnovanou výkladu zákona o ochraně osobních údajů v souvislosti s fundraisingovými aktivitami.
Publikaci vydala nadace VIA na začátku letošního roku a byla ihned rozebrána. Následoval dotisk (ovšem už bez šanonu), který je možné si u nadace zdarma objednat. Publikace byla vydána s podporou nadace Open Society Fund Praha a C.S. Mott Foundation a je tištěna na recyklovaném papíře.
Praktický průvodce fundraisingem pro neziskové organizace, podle publikace Michaela Nortona „The Worldwide Fundraiser's Handbook“. Nadace VIA, Praha 2003.
Knihu si můžete objednat na tel. č. 2 33 11 33 70 nebo mailu via@nadacevia.cz.