Podaří se České republice snížit počet dopravních nehod končících smrtí?
12. 6. 2003 -, Econnect
V porovnání se státy EU má Česká republika u dopravních nehod velmi vysokou úmrtnost a podle sdružení Pražské matky bude jen těžko schopna splnit cíl vyhlášený Evropskou unií – snížit počet usmrcených při nehodách na pozemních komunikacích do roku 2010 o 50%.Pro zlepšení situace jsou potřeba změnit nejen zákony, což se již v rámci asociačního procesu z velké části stalo, ale jak ukazují zkušenosti ze zahraničí, je pro zlepšení situace stěžejní také zapojení nevládních sdružení a občanských iniciativ. Právě ty totiž dokáží navrhovat a prosazovat účinná opatření, a to zejména na místní a regionální úrovni. Za všechny jmenujme projekt Bezpečná cesta do školy nebo projekt Bezpečná komunita realizovány v síti Zdravých měst.
Opatření EU pro větší bezpečnost na silnicích
Evropská komise přijala pro oblast dopravy v září roku 2001 Bílou knihu s podtitulem „Evropská dopravní politika do roku 2010: čas pro rozhodnutí“. Podle tohoto a souvisejících dokumentů by měl být v členských zemích
- rozšířen povinný výcvik řidičů
- zpřísněny kontroly technického stavu vozidel
- zaveden omezovač rychlosti u více kategorií vozidel
- schválena přísnější pravidla pro vybavení nákladních vozidel a autobusů bezpečnostními pásy a zpětnými zrcátky pokrývajícími „mrtvý úhel“ ve výhledu řidiče
- rozšířeny automatické kamery jako opatření proti nepřiměřené rychlosti
- snížena povolená hranice alkoholu u řidičů
Problém dopravních nehod se budou zabývat i senátoři a senátorky
Senátní výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu se rozhodl zabývat se stále rostoucím počtem dopravních nehod v České republice, který je mnohonásobně vyšší než ve vyspělých a státech (za posledních 10 let přišlo o život 13 404 osob, těžce zraněno bylo 69 167 osob) a zřídil podvýbor pro bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, který by měl zejména
- navrhnout úpravy legislativy,
- zapojit politiky více do práce v oblasti bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích, jak je to obvyklé ve vyspělých státech,
- podporovat nevládní organizace a občanská sdružení pracující v oblasti bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích a spolupracovat s nimi,
- medializovat tuto problematiky a iniciovat kampaně a jejich provádění.
Podvýbor má celkem 9 členů (D. Filipiová, I. Adamec, I. Bárek, P. Fejfar, J. Horák, A. Jílek, R. Kolář a F. Kopecký) a řídí jej senátorka Soňa Paukrtová.