Znalost hnutí Fair Trade roste
30. 11. 2009 -, Econnect
Občanské sdružení Férová planeta zveřejnilo výsledky průzkumu znalosti hnutí a výrobků Fair Trade v České republice. Podle šetření provedeného agenturou NMS se už s výrobky označenými Fair Trade setkalo celkem 43 % respondentů. Téměř čtvrtina z dotazovaných potom tyto výrobky nakupuje občas nebo výjimečně a 3 % je zařadilo do pravidelné spotřeby.Znalost výrobků Fair Trade se přitom rychle zvyšuje – letos informovanost vzrostla téměř o polovinu ve srovnání s předchozími lety. Nejvíce lidí se o tomto hnutí, které prosazuje spravedlivé ceny za potraviny a výrobky ze zemí třetího světa, dozvědělo z médií (62 %), ostatní o nich slyšeli od známých a kamarádů (21 %) nebo je objevili přímo v prodejnách (17 %). Výzkum, který provedla výzkumná agentura NMS, proběhl v říjnu 2009 a se zúčastnilo se ho 1614 respondentů z celé České republiky.
Fair Trade (spravedlivý obchod) je způsob obchodu s drobnými pěstiteli z rozvojových zemí, který podporuje férovější přístup k mezinárodnímu obchodu a klade důraz na jeho sociální a ekologické rozměry. V současnosti je do něj zapojeno téměř 1,5 milionu pěstitelů, zemědělských pracovníků a řemeslníků v 58 zemích Afriky, Asie a Latinské Ameriky. Cílem hnutí Fair Trade je dát šanci lidem z rozvojových zemích vymanit se vlastními silami z chudoby a žít důstojný život.
„Fair Trade je celkově velmi příznivě vnímáno veřejností. Devět z deseti respondentů, kteří se už s výrobky Fair Trade setkali, označuje toto hnutí za sympatické. Větší spotřebě podle nich brání především malá informovanost spotřebitelů a malá dostupnost. Necelá polovina dotázaných si myslí, že je největší překážkou vysoká cena,“ uvádí PhDr. Eva Veisová, projektová ředitelka agentury NMS.
V České republice jsou mezi nejčastěji nabízenými Fair Trade výrobky především potraviny. V poslední době se ale stále častěji objevují v nabídce obchodů také řemeslně produkty jako keramika, výrobky z kůže a oblečení. „Největší zájem mají zákazníci letos o britskou čokoládu Divine, do které dodává kakao ghanské družstvo Kuapa Kokoo. Farmáři navíc spoluvlastní společnost Divine. Lidé a firmy často dávají výrobky Fair Trade jako vánoční dárek, mezi oblíbený sortiment patří kromě již zmíněné čokolády také africká instantní káva a bio víno. Fair Trade výrobky lze nyní koupit už v široké síti bio prodejen, kaváren a čajoven po celé ČR a rozmáhá se i prodej na internetu. Od července lze také některé výrobky zakoupit i ve 20 prodejnách maloobchodního řetězce Tesco,“ říká Pavla Pěnčíková ze sdružení Férová planeta.
Jednou z možností, jak zvýšit prodeje Fair Trade výrobků, je přesvědčit veřejnost, aby tyto výrobky konzumovala v práci. Pro tento projekt spustilo sdružení Férová planeta webové stránky www.fairtradevpraci.cz nebo www.fairtradeatwork.cz (anglicky). Na stránkách jsou uvedeny rady, jak apelovat na management firmy, aby standardní kávu a čaj, které nakupuje pro svoje zaměstnance, vyměnil za Fair trade. Zároveň se firma dozví, jak může začlenit Fair trade do politiky společenské odpovědnosti.
Zajímavou možností je také spojení Fair Trade s výrobky chráněných dílen. „Dárkové předměty dodáváme v krabičkách z přírodní lepenky, které dodává chráněná dílna Kaštanový krámek. Spojení Fair trade výrobků a výrobků chráněné dílny považuji za ideální kombinaci, kdy nákupem podpoříte nejen zemědělce z rozvojových zemí Třetího světa, ale i hendikepované skupiny osob v České republice,“ říká Martin Kobera, který provozuje internetový obchod www.fairove.cz.