Mooreův nový film Fahrenheit 9/11 v Cannes zapůsobil
18. 5. 2004 -, BBC
Nový dokumentární snímek kontroverzního amerického režiséra Michaela Moora 'Fahrenheit 9/11' měl 17. května premiéru na filmovém festivalu v Cannes. Film předcházela pověst sžíravé kritiky amerického prezidenta George Bushe a způsobu, jakým se postavil k válce v Iráku a útokům na New York a Washington z jedenáctého září 2001.
Režisér Michael Moore se netajil tím, že film považuje za přinejmenším politicky angažovaný. V Cannes prohlásil, že doufá, že snímek vážně poškodí Bushovu pověst: "George W. Bush musí být donucen odejít z úřadu. Všichni musíme hledat ten nejlepší způsob, jak ho přimět k odchodu z úřadu prezidenta," uvedl režisér Moore.
Dokument i parodie
Média sledovala světovou premiéru Mooreova filmu s velkým zájmem. Režisér před promítáním tvrdil, že diváci zhlédnou, co ještě neviděli. Polovina filmu pojednává, jak Moore uvedl, o Iráku: "Podařilo se mi tam dostat štáby, získali jsme tedy materiál. Naši lidé pracovali u amerických vojáků, a ti neměli ani tušení, že tam filmuje Michael Moore," tvrdil Moore na tiskové konferenci.
"Není to film, který by byl v každém punktu absolutně pravdivý, užívá prvků satiry a ironie," říká filmový kritik Radovan Holub, který snímek Fahrenheit 9/11 sledoval přímo v Cannes. Pro Mooreův styl používá slovo "mockumentary," od anglického termínu "mock" - v tomto kontextu se dá mluvit o dokumentárním snímku ve stylu parodie.
Saúdský kapitál
Moore rozebírá ve filmu vazby Bushovy rodiny na saúdský kapitál. A naznačuje možnost údajných obchodních styků mezi rodinami George Bushe a Usámy bin Ládina. Snímek se hodně zabývá tím, že brzy po 11. září 2001 údajně mohlo 24 členů bin Ládinovy rodiny a 142 dalších saúdských Arabů odletět ze Spojených států zvláštními letadly.
V Americe měl být film distribuován od 2. června. Společnost Disney ale distribuci nepovolila. Moore tvrdí, že tak činí pod tlakem Bílého domu.
Filmař už dříve poukazoval na to, že studio Disney, jehož dceřinná společnost Miramax měla film distribuovat, má zájmy na Floridě, kde je guvernérem prezidentův bratr Jeb. Moore však chce za každou cenu film ve Spojených státech distribuovat i za pomoci digitální techniky, ještě do amerických prezidentských voleb.
Hodnota v tématu
V Cannes Michael Moore zopakoval podezření, že se Bílý dům pokusil zabránit mu v natáčení a zveřejnění snímku, protože je prý film politicky výbušný. Na otázku, zda má důkazy, odkázal na slova svého agenta. Filmový kritik Radovan Holub ale nevylučuje, že mohlo jít i o jistou propagační strategii: "Nikde a nikdy nebylo řečeno přesně, jak film zakázali," říká.
Ať už byl záměr autora jakýkoliv, podle Holuba příchuť cenzury filmu v Cannes pomohla, na festivalu byl o něj obrovský zájem. Z hlediska filmového umění a zpracování námětu podle Radovana Holuba snímek Fahrenheit 9/11 nepřináší nic převratně nového. Jak kritik dodává, snímek je významný spíš svým tématem, než uměleckou výpovědí. V tomto případě zejména polemikou s tím, že se válka v Iráku vedla z humanitárních důvodů.