Českému filmovému dokumentu se daří: Diváků přibývá, premiér neubývá
10. 2. 2011 - PRAHA [Econnect]
„Je to velmi pozitivní trend, který spolu s úspěchy filmů v zahraničí dává optimismus do příštích let,“ hodnotí údaje Hana Rezková z Institutu dokumentárního filmu, který systematicky mapuje dokumentární scénu ve střední a východní Evropě a věnuje se podpoře filmových profesionálů z této oblasti.
Rok 2010 byl ve znamení velkého diváckého úspěchu dokumentu Katka. 117.000 návštěvníků je velké číslo i třeba na hraný film. „Diváci znali první část Katčina příběhu z televizního uvedení před několika lety a zajímal je její další osud. Drogové téma je stále aktuální. Katka i oba muži jejího života dokázali to téma velmi otevřeně pojmenovat, ukázat a přiblížit. Film vzbuzuje diskusi,“ vysvětluje si její úspěch samotná režisérka Helena Třeštíková, která již v roce 2009 zabodovala u diváků s dokumentem René. Katka také získala Cenu české filmové kritiky jako dokument roku.
Český dokument a zahraniční ocenění
Dokument Heleny Třeštíkové byl oceněn nejen u nás, ale i v zahraničí – na festivalu v Montrealu. Podobné pocty se dostalo například snímku Český mír v Jižní Koreji, Oko nad Prahou ve Varšavě nebo Mlčeti zlato na Dok Leipzig. České dokumenty byly uvedeny pak na řadě dalších festivalů a přehlídek. „Česká dokumentární škola je ohromně rozmanitá a různorodá. V dokumentu pracuje množství zajímavých lidí zcela odlišného zaměření a naturelu. To se týká i formy i obsahu. A to mě osobně na dokumentu ohromně baví. Mám pocit, že všechny dveře jsou stále otevřené,“ hodnotí současný stav dokumentární scény Helena Třeštíková. Režisérka je ohledně dalšího vývoje optimistická: „Myslím, že nás ještě čeká ´zlatá éra dokumentu´. Zdá se mi, že zájem o dokument stoupá všude na světě a na to reagují producenti i distributoři.“
Podpora Státního fondu České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie
Vzrůstající úroveň českého dokumentu potvrzuje i jeho podpora ze strany Státního fondu ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie. I když se celková výše podpory českým filmům v roce 2010 ze strany fondu snížila, dokumentární projekty získaly o 6 miliónů Kč více než v roce 2009. Celková výše podpory dokumentárním filmům byla loni 33 miliónů Kč (15% celkové podpory). „Z celkových 63 žádostí na podporu dokumentárních projektů Rada podpořila 39 projektů – tedy 23,51%, zatím co u celovečerních hraných filmů to byla pouze zhruba polovina žádajících projektů. Z toho vyplývá, že úroveň dokumentárních projektů je vysoká. Myslím, že v této souvislosti je potřeba ještě říci, že Rada upřednostňuje projekty kinematografické před projekty čistě „televizními“, uvádí Kateřina Ondřejková mluvčí Rady fondu.
Dokumentární filmy a Česká televize v roce 2010
Česká televize zastává pro tuzemské dokumentární filmy klíčovou roli. V roce 2010 vynaložila televize přes 107 miliónů Kč externích a přes 50 miliónů Kč interních nákladů na 786 dokumentárních projektů – nákup, výrobu, koprodukce či na zakázku. Česká televize navíc letos do praxe zavádí novou programovou a organizační koncepci: „ČT2 zamýšlí i postupně vytvořit novou platformu pro komunikaci s tvůrci na bázi společných potkávání, seminářů a zejména vzájemného vyjasňování programových objednávek na straně jedné a inspirací autorskými náměty na straně druhé. Výsledky těchto změn však budou čitelné až ve vysílání koncem roku 2011 a v roce 2012,“ uvádějí Jana Kopecká a Zdeněk A. Tichý, dramaturgové ČT2.
Jak se změny projevily loni? „Velký český společenský dokument dostal například nový vysílací čas v hlavním vysílacím čase, ´malý dokument´ byl vymezen jako krátký společenský dokument, počítá se dále s tvorbou kulturních hodinových dokumentů, krátkých historických a kulturních dokumentárních cyklů,“ doplňují. Český dokument uváděný ve čtvrtečním hlavním vysílacím čase (místo prime time) bude nově řazen do tematických cyklů.
„Do vysílání uvedeme např. Nesvatbov, Oko nad Prahou či Český mír a další. Z nejnovějších například Věra Čáslavská – vzlety a pády Olgy Sommerové či Čas vyrovnání Tomáše Kudrny,“ uvádějí oba dramaturgové. Sledovanosti v České televizi již tradičně jako v roce 2009 vládnou dokumenty o známých osobnostech – 13. komnata a Příběhy slavných – a cestopisy (Na cestě). Na ČT2 se mezi nejúspěšnější snímky podařilo „vklínit“ Manželským etudám po dvaceti letech. „Záleží na atraktivitě námětu, jeho zpracování, na ´proslulosti´ jmen autorů, ale i na jiných faktorech. Nejvýraznější české dokumenty, které splňují většinu z těchto podmínek a předchází je dobrá pověst, mají sledovanost velmi dobrou,“ soudí Jana Kopecká a Zdeněk A. Tichý.
Rok 2011 a český dokument
Podle Hany Rezkové z Institutu dokumentárního filmu čeká přes všechny pozitivní zprávy české dokumentaristy poměrně náročný rok. „Nový systém zadávání tvorby ze strany České televize bude vyžadovat vytvoření zcela nového způsobu komunikace mezi tvůrci a televizí a možná slabá místa se budou muset řešit za chodu,“ říká. Další výzvou je i přes výhody digitální kinodistribuce hledání dalšího prostoru pro dokumenty v programech kin. „Stejně tak se v současné ekonomické situaci nedá čekat navyšování prostředků Státního fondu. Přesto věříme, že český dokument bude u domácích diváků i na zahraničních festivalech i nadále představovat to nejzajímavější a nejinspirativnější z české kinematografie,“ uzavírá Hana Rezková.
Dokumentární filmy v roce 2010 v číslech:
- v roce 2010 přišlo do kin 16 tuzemských dokumentů
- celkově vidělo dokumenty v kinech v roce 2010 přes 160.000 diváků
- nejnavštěvovanější dokument roku 2010: Katka – 117.000 diváků
- podpora dokumentů ze strany Státního fondu: 33 miliónů Kč pro 39 projektů
- Česká televize vynaložila 157 miliónů externích a interních nákladů na 786 projektů
- nejsledovanějším dokumentem na ČT 1 byla 13. komnata Kateřiny Kornové 1.250.000 diváků
- nejsledovanějším dokumentem na ČT 2 byly Manželské etudy po dvaceti letech – Mirka a Antonín s 504.000 diváků