Stát by měl DPH vybranou z dárcovských SMS vrátit na charitativní účely
14. 1. 2005 - PRAHA [Econnect ]
Nadace Partnerství je pořadatelem sbírky na přírodní katastrofou postižené Tatry, kde Čeští občané také projevili velkou míru solidarity a jenom formou dárcovských SMS se podařilo nashromáždit přes 8 milionů korun. Ke dni 13. 1. 2005 přišlo 304 178 DMS (8 212 806 Kč). Výnos DPH jenom z této sbírky tak činí přes 1,7 miliónu Kč. V případě DMS sbírek na pomoc Asii se částka DPH pohybuje kolem 20 milionů. I když v Tatrách nedošlo k tak tragickým následkům jako v Indickém oceánu, byla to podle nadace obdoba přírodní katastrofy odpovídající podmínkám střední Evropy. "Na Nadaci Partnerství se neustále obracejí jak občané - dárci, tak novináři, zda také v tomto případě kompenzuje stát odvedené DPH," vysvětluje Miroslav Kundrata, ředitel Nadace Partnerství.
Ministerstvo financí i vláda už ochotu kompenzovat DPH z dárcovských SMS vyjádřili. Nyní je však potřeba najít vhodný a možný způsob, jak to provést. Jak uvedla v rozhovoru BBC ve čtvrtek 6.1. Pavlína Kalousová, ředitelka Fóra dárců: "Mělo by se najít takové řešení - alternativní zdroj, ze kterého v případě, že stát skutečně vybírá daň z přidané hodnoty z dárcovských SMS, půjde adekvátní částku z takto vybrané DPH zpět poskytovat těm neziskovým organizacím, kterým byla určena."
Konkrétní dohoda se zatím týká DMS sbírek na postiženou Asii - v prvním únorovém týdnu by Nadace ADRA a Člověk v tísni měli na své účty od vlády dostat formou mimořádné dotace částky odpovídající částkám, které byly vybrány formou DPH z došlých DMS.
Systémové řešení je však potřeba najít. Systém dárcovských SMS je nový i v Evropském měřítku, takže v žádné zemi neexistuje vzor, jak DPH z těchto SMS vracet. Jednání na Ministerstvu financí vede Fórum dárců společně s mobilními operátory. Podle ministra financí Bohuslava Sobotky je role operátorů velmi významná, protože oni musí poskytnout daňové zprávě dostatek technických informací o tom, co byl dar, co byl poplatek operátorovi. Problém nastává především u předplacených karet, kde není technicky možné určit, které finanční prostředky z kupónu a tedy z částky byly použity na dárcovské esemesky a které na standardní telekomunikační služby.
Bohuslav Sobotka k tomu v interview BBC uvedl: "Pokud nenalezneme technické řešení, pak budeme muset projednat s Evropskou komisí možnost, zda nám šestá direktiva Evropské unie, která definuje podmínky pro daň z přidané hodnoty, nějaký takovýto postup umožňuje."