Hnutí DUHA bojuje za zelenou budoucnost
28. 5. 2002 - PRAHA [Econnect]
Počet dnů do voleb se značně snižuje a přesto řada lidí není rozhodnutá, koho bude volit. Z billboardů se sice dozvíme, že politikové jsou na naší straně, hodlají vstoupit co nejrychleji do EU a dávají přednost prostředí pro život, ale odhadnout, co se pod lidumilnými hesly skrývá doopravdy, je úkol značně nelehký. Sdružení Hnutí DUHA se proto rozhodlo hesla politiků dešifrovat svou předvolební masivní kampaní s cílem získat konkrétní odpovědi na ekologické otázky.
"Politické strany se zatím v kampani omezují na vágní slogany, namísto konkrétních řešení třeba recyklace odpadu, omezení toxických látek nebo rozvoje čistých technologií. Naše informační kampaň má kandidáty přimět, aby o ekologických tématech přestali mluvit v obecných frázích," odůvodňuje projekt ředitel Hnutí DUHA Jan Beránek.
Kampaň v hodnotě téměř půl miliónu korun spolufinancovaná nadací Open Society Fund ke svému účelu využije kombinaci rozhlasových spotů s letáky, které poukazují například na spotřebu rizikových pesticidů, velmi nízkou recyklaci odpadů nebo návrh ODS zrušit po volbách ministerstvo životního prostředí. "Chceme aktivizovat veřejnost, aby se nebála klást politikům otázky," vyzývá mluvčí Hnutí DUHA Karolína Šůlová.
Důležitou roli hrají i speciálně vytvořené stránky www.hnutiduha.cz/volby, na nichž se může uživatel spojit skrze elektronickou poštu s politickými stranami a klást jim otázky, na které volební kampaň neposkytuje odpověď. Prostor zde najdou i ti, kteří postrádají srovnání volebních programů nebo je zajímá, jak který poslanec hlasoval o "zelených" zákonech. "Politici nesmí hřešit na to, že se o jejich činech voliči nedozvědí," vysvětluje záměr Jan Beránek.
Zatímco v České republice jde o první akci tohoto druhu, ekologické organizace, humanitní nadace a další sdružení v evropských zemích či Americe podobné kampaně vedou běžně.