Senát a ekologie – Jak Senát ovlivnil 13 zákonů v letech 2000-2002
18. 10. 2002 - PRAHA [Econnect / Zelený Kruh]
Zelený kruh – organizace sdružující 22 environmentálních organizací – sleduje činnost Senátu i dalších zákonodárných orgánů pravidelně a v informačním listu ukazuje, nakolik Senát letech 2000-2002 ovlivnil výslednou podobu 13 zákonů z oblasti ochrany životního prostředí.
Mezi sledované zákony patří vyhlášení NP České Švýcarsko, o odpadech, o geneticky modifikovaných organismech, o geologických pracích, o hospodaření s energií, o posuzování vlivů na životní prostředí, o vodách, o myslivosti, atomový zákon, o obalech, o integrované prevenci, o ochraně ovzduší, o silniční dani.
Senát vrátil návrhy zákonů s připomínkami Sněmovně v osmi případech, z toho však čtyřikrát byl přehlasován. V případě atomového zákona či novely zákona o geologických pracích Sněmovna zamítla změny, které představovaly dílčí vylepšení těchto zákonů – konkrétně šlo o možnost obcí účastnit se správních řízení dle těchto zákonů. "Pouze u zákona o posuzování vlivů na životní prostředí a zákona o integrované prevenci došlo díky Senátu k dílčímu vylepšení konečného znění zákonů z hlediska ochrany životního prostředí," shrnula přínos Senátu pro životní prostředí v minulých letech Zuzana Drhová ze Zeleného kruhu.
Za nejaktivnějšího senátora v oblasti ochrany životního prostředí byla nevládními organizacemi označena Jitka Seitlová (US-DEU), která vystupovala v zájmu ochrany životního prostředí ve výborech i na plénu.
K funkci Senátu informační list uvádí: Zákonodárná moc v České republice náleží Parlamentu, jehož horní komorou je Senát. Senát projednává návrhy zákonů a svým usnesením návrh zákona schvaluje, zamítá nebo vrací Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy, případně vyjadřuje vůli nezabývat se jím. Poslanecká sněmovna musí překonat zamítavé usnesení Senátu hlasy nadpoloviční většiny všech poslanců; jinak platí, že návrh zákona nebyl přijat. V případě vrácení návrhu zákona s pozměňovacími návrhy se může Poslanecká sněmovna ztotožnit s návrhem zákona ve znění schváleném Senátem, v opačném případě hlasuje o návrhu zákona v původním znění.
Stejně jako vláda, poslanec či skupina poslanců využívá i Senát oprávnění k podávání návrhů zákonů či dokonce ústavních zákonů. Jejich podání Poslanecké sněmovně předchází proces projednávání návrhu zákona ve výborech a posléze na schůzi Senátu. Teprve při schválení Senátem může být senátní návrh zákona podán Poslanecké sněmovně.
Informační list můžete získat v elektronické podobě od Zeleného kruhu - e-mail: zk@ecn.cz, tel: 222 517 143.
Dalšími publikacemi, které Zelený kruh v minulosti vydal, jsou např. "Ekologické priority pro volby 2002" - seznam 15 ti konkrétních závazků, kterými podle názoru 16 českých ekologických organizací politické strany měly před letošními volbami oslovit voliče. Již po čtvrté v letošním volebním roce také vyšlo hodnocení hlasování jednotlivých poslanců i politických stran Parlamentu ve volebním období 1998-2002 o zákonech a návrzích, které se dotýkají životního prostředí - "Pověz mi, kdo je nejkrásnější IV aneb parlament a životní prostředí v letech 1998 - 2002".