Sedmá generace 5/2006: Udržitelný nástup eko-konzumu
6. 10. 2006 - BRNO [Sedmá generace]
Nové číslo společensko ekologického časopisu Sedmá generace je proto zčásti věnováno sledování situace na takzvaném zeleném trhu. Co lidi motivuje k ekologičtějším nákupům? Nakolik racionální je výběr dražšího, ale smysluplnějšího zboží? Do jaké míry se v každodenní nákupní praxi projevuje nové ekologické paradigma, překonávající tradiční pohled na člověka jako konzumenta přírody?
Současné ekonomické trendy naznačují, že drtivá část populace konzumuje stále více (a odstraňuje si tak pocit bytostného nebezpečí, dodali by psychologové). Při pohledu na některé pozitivní statistiky ekologicky šetrnějšího konzumu tedy nezapomínejme, že „Zelení všech odstínů kritizují to, že pro moderní lidi má smysl, co roste, místo aby rostlo, co má smysl“, napsal letos před volbami Václav Bělohradský a vyznal se ze základní pochybnosti: „Smysl musíme hledat jinde než v ekonomickém růstu, ale kde? Ve vztazích mezi lidmi, v krásných slovech, obrazech, tónech, v solidaritě s životem na planetě Zemi? Nevím, snad.“
Henry David Thoreau nacházel smysl v chůzi, jiní jej nacházejí třeba v boji proti korupci (rozhovor s Tomášem Kramárem) nebo v ochraně životního prostředí (rozhovor s Jaroslavem Stoklasou). Ve slovenském Palárikovu zase vsadili na třídění odpadků, čímž dokazují, že strategie nulového odpadu nepatří do oblasti science fiction. Zatímco v Česku stále téměř vše končí v popelnici, neboť klíčovým tématem debaty jsou ekologické dopady skládkování a spalování, namísto samotného nakládání s přírodními surovinami. Dalším neřešeným tuzemským problémem je rostoucí obliba kamionové dopravy. Proč necháváme kolony náklaďáků brázdit zdejší silnice? Kvůli jejím výhodám nebo pokřiveným ekonomickým podmínkám?
V posledním díle seriálu o řemeslech navštívíme bednářskou dílnu. Zjistíme, že vinaři i pivaři přecházejí na nerez a dřevěným sudům zvoní hrana. Ale co se týká nových médií, nemáme žádné jasné zprávy.
Další informace: www.sedmagenerace.cz