Večer věnovaný německé choreografce Pině Bausch zahájí v pátek Festival tanečních filmů
9. 11. 2009 - PRAHA [Econnect]
„Většina snímků, které diváci uvidí, nejsou pouhými záznamy představení na jevišti nebo dokumenty o choreografech. Jde o fikce, kde hlavní roli hraje tanec,“ říká Marta Lajnerová, ředitelka festivalu. Na programu jsou téměř dvě desítky krátkých či středometrážních snímků, řada z nich bude u nás uvedena v české premiéře. „Taneční filmy si určitě pozornost zaslouží, na velkém plátně nabídnou nejen nezapomenutelnou podívanou - dynamické scény, technicky dokonalý tanec, skvělou hudbu - ale také špičkovou filmařskou práci,“ doplňuje Marta Lajnerová.
Kromě zahajovacího večera, jehož součástí jsou dva unikátní filmy o Pině Bausch i diskuse s předním německým tanečním historikem Norbertem Servosem a dlouholetým blízkým spolupracovníkem Piny Bausch, Janem Minaříkem, patří k hlavním tahákům festivalu slavný film „Enter Achilles“ britského souboru DV8 (14. listopadu) či na mnoha přehlídkách oceněný snímek „Blush“ belgického souboru Ultima Vez s hypnotickou hudbou kapely Woven Hand (15. listopadu). Jeden blok bude také patřit tanečním filmům z Německa vybraným ve spolupráci s prestižním Deutsches Tanzarchiv Köln (14. listopadu). Vstupenky na jednotlivé projekce (75 Kč) i permanentka (250 Kč) jsou v prodeji v pokladně kina Světozor. Podrobný program a další informace na www.tanecnifilmy.cz.
13. listopadu od 20.30 diváci u nás vůbec poprvé uvidí unikátní dokumentární filmy „Pina Bausch“ a „Auf der Suche nach Tanz – Das andere Theater der Pina Bausch“, které umožní vhled do tvůrčího života této legendární osobnosti. „Choreografka Pina Bausch a její Tanztheater Wuppertal změnila směr současného tance, vytvořila velmi originální pohybový jazyk, který byl dalece vzdálen klasickému baletu,“ říká Marta Lajnerová. Od roku 1972, kdy se stala uměleckou ředitelkou ve Wuppertalu, do své smrti vytvořila se svým souborem přes 30 choreografií, hostovala a sklízela ovace po celém světě. „Nebylo tomu tak ale vždy, v počátcích byla její tvorba odsuzována laiky i kritiky,“ doplňuje Marta Lajnerová. Ve snímku „Pina Bausch“ režisérky Anne Linsel z roku 2006 hovoří tato choreografka o počátcích svého souboru, o tvůrčí cestě, po které neochvějně kráčela přes všechny těžkosti a problémy. Hovoří o procesu zkoušení, o svých choreografiích, o turné, o práci v cizích městech a zemích. Ke slovu se zde dostanou i tanečníci, scénograf či kostýmní výtvarník, kteří Pinu znali po dlouhá desetiletí. Film byl natočen v Benátkách, Lisabonu, Bruselu a samozřejmě Wuppertalu. Večer bude simultánně tlumočen.
Večer 14. listopadu od 20.30, nazvaný „Dance for Camera - od klasiků po současné experimenty“, nabídne jako předkrm vybrané krátké taneční filmy ze zahraničí, finalisty soutěžní přehlídky Dance Screen on Tour 2005 a 2007 ve Vídni. Hlavním chodem se pak stane „Enter Achilles“, jeden z nejslavnějších tanečních filmů, oceněný na mnoha přehlídkách, z dílny souboru DV8 Physical Theatre, choreografa Lloyda Newsona a režisérky Clary van Gool. „Enter Achilles“ je filmovou adaptací stejnojmenného tanečního představení s osmi muži - tanečníky a performery. Jde o vzrušující, zneklidňující a kontroverzní snímek, který zkoumá otázky související s mužskostí a řeč mužského těla je zde přetavena do hypnotického tanečního jazyka. Film se odehrává v typické britské hospodě, zatuchlé, zakouřené putyce nasáklé testosteronem, v místě, kde mužností osazenstva nemůže nic otřást. Z jukeboxu se linou popové písně, v televizi běží fotbal a osm mužů, v rukou půllitry, se baví drsnými vtipy. Skrze všudypřítomnou strojenou dobráckost však vystrkuje růžky paranoia a znepokojivý pocit nejistoty. Muži oscilují mezi nonšalantním kamarádíčkováním a agresivitou, zábava, které se oddávají, je zábavou na tenkém ledě – pohár napětí může kdykoli přetéct. Máme tu co do činění se světem, v němž je jakýkoli náznak slabosti brutálně zneužit, kde násilí slouží jako maskování vlastní zranitelnosti. Jak stoupá hladina alkoholu v krvi, stupňuje se i vulgarita a agresivita... „Enter Achilles“ je důkazem Newsonova vzácného daru zachytit ty nejnebezpečnější proudy emocí a zároveň nalézt způsob pohybu, který vždy přináší něco nového. DV8: Enter Achilles - ukázka: https://www.youtube.com/watch?v=7c9ToyDs3mY
Poslední večer, 15. listopadu, bude věnovaný tvorbě belgického choreografa a režiséra Wima Vandekeybuse a jeho souboru Ultima Vez. Krátký úvod obstará temný film „Body, Body on the Wall“ v režii Jana Fabreho a právě Wima Vandekeybuse, který si sám ve snímku zatančil. Hlavním lákadlem je pak snímek „Blush“.Strhující taneční film Wima Vandekeybuse se členy Ultimy Vez byl natočen v roce 2005 na motivy stejnojmenného představení z roku 2002, které čeští diváci mohli vidět naživo v pražském Divadle Archa. „Blush“ je snovým putování nebeskou korsickou krajinou i ponurým bruselským podzemím. Film zkoumá divoké podvědomí, mýtické lesy, fantazii, protikladné instinkty, které nutí tělo dělat věci, které rozum neřídí. Autorem hudby, stejně jako v představení, je David Eugene Edwards, frontman denverské kapely Woven Hand, autorem textů pak vlámský rodák Peter Verhelst. Wim Vandekeybus získal za film „Blush“ řadu prestižních ocenění, mezi nimi například Prix Qualité 2006 od Francouzského centra kinematografie nebo Cenu za nejlepší celovečerní film na Filmovém festivalu v Aubagne v roce 2005. V témže roce byl film vybrán k promítání na Filmovém festivalu v Cannes v rámci sekce nezávislého filmu (ACID) a o rok později získal nominaci na Cenu poroty Festivalu Dance On Camera v New Yorku. Ultimu Vez uvidí diváci naživo od 19. do 21. listopadu opět v Divadle Archa, tentokrát s nejnovější Vandekeybusouvou choreografií nazvanou „nieuwZwart“.
Ultima Vez: Blush – trailer: https://www.youtube.com/watch?v=IRU0F8OoOU0
Ultima Vez: Blush - White Bird/ My Russia: https://www.youtube.com/watch?v=pPivYodhr-s
Festival tanečních filmů pořádá občanské sdružení Artn ve spolupráci s kinem Světozor, Goethe-Institutem v Praze, časopisem Taneční zóna, Taneční sekcí Institutu umění, za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Hlavního města Prahy, Česko-německého fondu budoucnosti a dalších.