Děti jsou nejspokojenější, když mohou do školy pěšky nebo na kole
13. 5. 2010 - PRAHA [Econnect]
„Průzkum ukázal, že nejvíce dětí používá k cestě do školy veřejnou dopravu. Nejšťastnější ale děti jsou, když mohou do školy dojít pěšky nebo dojet na kole. Umožňuje jim to nejintenzivnější kontakt s jejich kamarády a spolužáky. Samotná cesta je určitým zážitkem,“ shrnuje výsledky průzkumu Jakub Hradilek z iniciativy Auto*Mat. Vyplynulo z něj i to, že děti se často potýkají se silným provozem, špatně řešenými křižovatkami a celkově nevábným veřejným prostorem.
„Téma ekologie dopravy je potřeba co nejvíce podporovat. Účast v projektu nám také zpestřila a obohatila výuku,“ vysvětluje ředitel Základní školy Miroslava Tyrše Jiří Bouček. „Navíc nám dává možnost zviditelnit výhodné postavení naší školy v klidné části města bez výraznějších problémů s hustotou dopravy a s tím souvisejícím bezpečným prostředím pro žáky. Paradoxně řada rodičů dá raději dítě do školy u silnice, aby děti nemusely chodit pár metrů navíc pěšky a ještě k tomu do kopce,“ doplnil ředitel Bouček.
Výsledky průzkumu poslouží jako podklad pro zlepšení cest dětí do školy a zlepšení prostředí v okolí škol. „Statistiky ukazují, že intenzita automobilové dopravy neustále roste a s ní i počet nehod, při nichž bývají zraněny děti. Na základě dalších analýz nyní vypracujeme návrhy, jakými opatřeními se dá situace u konkrétní školy zlepšit. Ty předáme škole i děčínské samosprávě,“ vysvětluje záměr Jana Pírková z Auto*Matu.
K intenzivnímu automobilovému provozu přispívá mimo jiné to, že třetina rodičů vozí své děti do školy autem. Vedle zvýšeného rizika dopravních nehod v okolí škol a zhoršování dopravní zácpy ve špičce vede tento současný trend k nárůstu civilizačních chorob u dětí, jako je obezita, cukrovka nebo dokonce rakovina. Každodenní dojíždění dětí automobilem do školy navíc v podstatě vychovává novou generaci motoristů, kteří prakticky nechodí pěšky.
„Ranní cesta je důležitou aktivitou dne, která kombinuje nezbytný fyzický pohyb, kontakty se spolužáky a cvičí vlastní samostatnost,“ zdůrazňuje Jana Pírková. „Děti v ulicích na cestě do školy jsou pravým a přirozeným obrazem ranního města, který alarmuje pozornost motoristů a nutí je k zodpovědnému chování. Nárůst aut vede naopak k větší anonymitě ulic a pasivitě obyvatel města. Počet venkovních aktivit ubývá,“ dodává.
Průzkum je součástí pilotního výchovného a vzdělávacího programu k udržitelné dopravě, prostřednictvím kterého Auto*Mat oslovuje žáky základní škol. Cílem programuj je jednak zlepšovat prostředí měst v okolí škol a vychovávat děti k samostatnosti a bezpečnému pohybu po městě. Mimo Děčína se podobné aktivity odehrávají nyní také v Ústí nad Labem a v Chomutově.