Poslanci a poslankyně rozhodnou, zda nám ČEZ sebere občanská práva zaručená Evropou
20. 9. 2010 - PRAHA [Econnect]
Podstatou senátní novely je rozšíření působnosti zákona č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, i na výstavbu energetické a vodní infrastruktury. O stavbách velkých elektráren či přehrad by se podle senátorů mělo rozhodovat ve sloučeném územním a stavebním řízení. Tato výjimka platí již dnes u dopravních staveb. Novela upravená podle firmy ČEZ, a.s. do sloučeného územního a stavebního řízení zahrnuje také posuzování vlivů na životní prostředí (EIA). Tím zcela popírá jeho smysl.
Posouzení dopadů na životní prostředí nyní předchází následnému rozhodování stavebních úřadů. Umožňuje včas zapojit experty i místní občany do hledání takové varianty projektu, která bude mít nejmenší negativní dopady na své okolí. Podle návrhu ČEZu by ale výsledné stanovisko z procesu EIA – včetně navrhovaných podmínek - příslušný úřad obdržel později než investorovu finální podrobnou dokumentaci pro sloučené územní a stavební řízení. Výsledky práce expertů i připomínky místních občanů by tedy musely být ignorovány, pokud by neměla být dodatečně měněna nákladná dokumentace. Aarhuská úmluva a legislativa EU musejí být podle českého právního řádu naplňovány fakticky, nikoliv pouze formálně. V případě přijetí návrhu ČEZu by stát své mezinárodní závazky porušil.
Hlavním tématem voleb, z nichž vzešla nová Poslanecká sněmovna, byl boj s korupcí, klientelismem a prorůstáním průmyslu do rozhodovacích procesů. Novela ušitá na míru ČEZu oproti tomu znamená jen další posílení vlivu velkých korporací na úkor státu a občanů. Pokud politici a političky chtějí zůstat důvěryhodní ve své snaze zastavit dosavadní praxi zákulisního ovlivňování tvorby zákonů, měli by přihlédnout k vládnímu stanovisku a novelu zamítnout.