Cyklostezky se v Praze stavět nebudou
23. 12. 2002 -, Econnect
Zastupitelstvo města Prahy schválilo minulý týden bez jediného pozměňovacího návrhu rozpočet Prahy na rok 2003 s tím, že na podporu cyklistiky nebyla vyčleněna ani koruna. Podpora cyklistiky, jak upozorňují Děti Země , přitom tvořila významnou součást volebních programů všech politických stran.Ve více než deseti miliardách korun, které vydá město v příštím roce na dopravu, nenašli zastupitelé ani několik milionů korun, které by umožnily alespoň připravovat projekty na výstavbu nových stezek. Dochází tak k úplnému zmrazení výstavby cyklostezek na úrovni města. Stane se tak přesto, že v Praze bezpečné cyklostezky neexistují a cyklisté jsou nuceni jezdit v hustém městském provozu a neustále tak riskovat zranění či smrt.
„Vlastně se nic nezmění, neboť ani v minulosti město cyklistiku nepodporovalo,“ říká Vojtěch Toman ze sdružení Děti Země. Letos totiž bylo v rozpočtu na cyklistiku určeno 10,7 milionu korun, z čehož však byly využity pouze 2 miliony. Praha se tak velmi rychle vzdaluje moderním evropským městům, kde cyklistika plní důležitou úlohu při přepravě osob.
Petr Štěpánek z Oživení upozornil také na komickou položka rozpočtu “03-2299 Ostatní záležitosti v dopravě” pro Ústav dopravního inženýrství, kde bylo schváleno 400 000 Kč na propagaci cyklistické dopravy. “Pohled na tabulku vnucuje otázku, zda se radnice chystá propagovat svou vlastní neschopnost. Praha už si tak nedělá ostudu jen v rámci EU, ale výrazně zaostává i za českými a moravskými městy s podstatně menším rozpočtem”, dodal Štěpánek.
Neplnění závazků kolem výstavby cyklostezek připouští i oficiální komentář k městskému rozpočtu, který připomíná usnesení z roku 1993, podle něhož se do konce r. 2000 mělo vybudovat cca 400 km cyklistických komunikací. Z materiálů Ústavu dopravního inženýrství vyplývá, že do konce roku 2002 v provozu 180 km cyklistických tras, tj. asi 50 %. Podklady ÚDI však zamlčují, že drtivá většina cyklostezek byla vybudována tak, že stávající rušné komunikace byly pouze osazeny speciálním dopravním značením.
Návrhy občanských sdružení
Podle sdružení Oživení by stačilo vyčlenit jedno procento výdajů na dopravu, tedy 100 miliónů korun, aby se v každé městské části mohlo postavit zhruba 1 km cyklostezek. Při takovém roční výdaji by se za dobu 10 let dala postavit smysluplná síť cyklostezek srovnatelná s Vídní.
Občanská sdružení mají také několik námětů na projekty realizovatelné téměř okamžitě. Mezi ně patří cyklostezka Botič, u níž se náklady na dobudování odhadují na 20 miliónů Kč, dále cyklostezka po obou březích Vltavy, jejíž realizaci lze spojit s protipovodňovými opatřeními v rámci Přírodního parku Vltava a pražské památkové rezervace. Cyklostezky lze zbudovat rovněž podle dalších pražských potoků, jako jsou Libušský potok, Kunratický potok, Rokytka, Šárecký potok, Motolský potok. Návrh cyklostezky Botič a některých průjezdů podél Vltavy lze najít na stránkách Greenways .