Buy nothing day - tento pátek nenakupujte
19. 11. 2007 -, Econnect/Zelený kruh

-foto-
Buy nothing day vznikl před 15 lety v kanadském Vancouveru v neziskové organizaci Adbusters. Toto volné globální uskupení novinářů, aktivistů, studentů a umělců svou činností upozorňuje na to, že ideály západní civilizace se smrštily na nadměrnou spotřebu a materiální životní úroveň.
30 dní před Štědrým dnem nabírá v našich obchodech na obrátkách nákupní horečka. Vánoce - křesťanská tradice oslav narození Spasitele - se dnes ctí hlavně nákupy a zvýšenou konzumací jídla, alkoholických nápojů a všeho ostatního. Konzumační přístup k životu každoročně zvyšuje světovou spotřebu přírodních zdrojů a s ní i produkci odpadů.
Každý může něco udělat pro zlepšení stavu životního prostředí. Může neplýtvat, kupovat si kvalitní věci, které nemusí za rok vyhodit, lépe se o věci starat, aby mu déle vydržely. „Uvědomělá skromnost znamená nejen menší tlak na přírodní systémy, ale vede i ke smysluplnější náplni volného času a úctě k tradicím,“ říká Jana Krčmářová z Asociace ekologických organizací Zelený kruh.
K tradici každoročních happeningů vyjadřujících se k neudržitelné míře spotřeby se letos připojí 65 států (např. USA, Kanada, Velká Británie, Izrael, Německo, Nový Zéland, Austrálie, Mexiko, Brazílie, Japonsko, Tajwan, Holandsko, Norsko a Indie). Přidá se k nim tento pátek i Česká republika? Uvidíme. Oslavy mohou nabýt různých podob – od rodinných akcí, přes politicky nabité protesty až po umělecké happeningy.