Veřejné rozpočty - rozdělování peněz z pohledu gender
29. 8. 2003 - PRAHA [Econnect]
Požadavek genderového rozpočování vychází z předpokladu, že neexistuje průměrný genderově neutrální občan, naopak postavení žen a mužů je i přes neustálé změny velmi rozdílné, což dokazují i mnohé výzkumy (Český statistický úřad , Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, Centrum pro výzkum veřejného mínění). Je tedy na místě očekávat, že rozdělování veřejných financí může mít odlišné dopady z hlediska genderu.
Odpůrci politik aktivního prosazování rovných příležitostí jistě namítnou, že současná příprava rozpočtů je genderově neutrální a že naopak zavedení genderového rozpočtování bude lidi rozdělovat podle pohlaví. Lze však namítnout, že spíše než genderově neutrální je současné rozpočtování genderově slepé, a tedy nezohledňuje i zcela zjevné přetrvávající rozdíly v postavení žen a mužů a často skrytě podporuje jejich udržování.
Proces genderového rozpočtování
Výchozím bodem pro genderové rozpočtování jsou genderové statistiky, které umožňují sledovat a ovlivňovat kvantitativní ukazatele. Při doplňující kvalitativní analýze je vhodné brát v úvahu společenskoekonomické faktory, důvody diskriminace (rasa, věk, náboženství, zdravotní postižení, sexuální orientace), ale i genderově ovlivněné vztahy, normy a očekávání. Zajímavé výsledky přínáší například genderové zhodnocení doby trávené v placeném a neplaceném zaměstnání. Dalšími kroky v rámci zavádění gender mainstreamingu jsou důsledná implementace genderového hlediska do procesů rozhodování a podpora zastoupení žen v rozhodovacích funkcích.
Pro realizaci genderového rozpočtování je velmi důležitá široká spolupráce s odborníky a odbornicemi z různých oblastí (ekonomika, statistika, sociální vědy), ale i mezi státní správou, místní samosprávou a nevládními organizacemi. Přestože občanské iniciativy hrají důležitou roli zejména v otázce osvěty, pro prosazení praktických opatření je nezbytná jednoznačná podpora na nejvyšší politické úrovni. Základními principy uplatňování genderového rozpočtování mají být transparentnost a spoluúčast více partnerů, vlády se také mohou rozhodnout pro zvýšení přímé demokracie.
Genderové rozpočtování v praxi neznamená oddělení rozpočtů pro ženy, ani pouze programy a opatření na podporu žen, ale důslednou analýzu stávajících souhrnných rozpočtů. Jedná se o zhodnocení rozdílného významu pro muže a ženy a zjištění týkajících se rozdělování zdrojů, zejména peněz, služeb a času.
Použití v praxi
Zajímavý příklad genderově citlivého rozpočtového plánování uvádí publikace Příručka na cestu k rovnosti žen a mužů, kterou v rámci twinningového projektu se Švédskem vydalo Ministerstvo práce a sociálních věcí. Švédské autorky Asklof, Hedman, Strandberg a Wenander popisují příklady úspěšně uplatněného genderového rozpočtování, z nichž vybíráme pro ilustraci příklad územního plánování ve měste Göteborg: Při výstavě rezidenční čtvrti s rodinnými domky a řadovými domy se Úřad pro plánování městské výstavby rozhodl v plné šíři zahrnout principy gender mainstreamingu. V první fázi bylo zjišťováno zastoupení těch, kdo rozhodují. Celkem 28% plánovačů jsou ženy a 43% žen je vedoucích a jsou téměř výlučně zastoupeny v oblasti kartografie. Oproti tomu dopravní inženýři jsou výhradně muži.
Dále byla pozornost zaměřena na zastoupení mezi budoucími obyvateli čtvrti. Předpokládá se že, počet žen a mužů bude v podstatě shodný, zároveň však lze očekávat, že ženy budou v čtvrti trávit více času, protože například častěji pečují o děti (ať už z pozice rodiče nebo placené síly), spíše ženy se starají o starší občany apod. Spolu s autorkami publikace tedy můžeme konstatovat, že ženy používají, co muži plánují.
Pozornost byla dále zaměřena na oblast zdrojů: Je zjevné, že muži využívají osobní automobily ve vyšší míře než ženy, otázka tedy zněla: "Jak jsou zdroje rozděleny mezi investicemi do silnic a chodníků a cyklistických stezek?" Bylo zjištěno, že částka investovaná na výstavbu silnic činí zhruba třetinu celkového rozpočtu. Následovaly otázky týkající se spokojenosti uživatelů. Platí pravidlo, že dostupnost pro řidiče by neměla být omezena. Jak je tomu v případě chodců a cyklistů? Neexistují příručky, které by stanovovaly například to, zda mají u křižovatek s vozovkami být instalovány zpomalovací pásy. Do budoucna je tedy vhodné proměnit koncepce plánování výstavby bytových čtvrtí tak, aby zohledňovaly zájmy všech obyvatel stejnou měrou a vytvořily prostředí příjemné všem.
Výše uvedený příklad je jistě inspirativní z mnoha hledisek. Zjistilo se, že částka investovaná do cyklistických stezek a chodníků je zhruba dvojnásobná oproti investici do vozovek pro automobily. Jaká by byla situace v českých městech a obcích? Genderově citlivé rozpočtování je požadavkem, který byl vznesen již v roce 1995 v rámci Beijinské akční platformy, jež shrnuje východiska z čtvrté konference OSN o ženách. Genderová rovnost je zakotvena i v dalších mezinárodních úmluvách, jako je například Úmluva o odstranění všech forem diskriminace žen (CEDAW) z roku 1979 a je i součástí Amsterodamské smlouvy z roku 1999.
Genderové rozpočtování - jedná se o uplatnění gender mainstreamingu v rozpočtovém procesu - na všech stupních rozpočtování se zohledňují dopady z pohledu genderu a cílem je přijmout taková opatření, která posílí rovnost šancí mužů a žen.
Gender mainstreaming - důsledné zavádění genderových hledisek do rozhodování a plánování na všech úrovních, monitoring a evaluace zavádění opatření podporujících rovné příležitosti žen a mužů.