Kommersant: Ruští aktivisté slibují kvůli obchvatu Moskvy „skutečnou válku“
10. 11. 2010 - PRAHA [Econnect]
Aktivisté tvrdí, že vykácení 140 tisíc hektarů lesa bude znamenat katastrofu pro místní životní prostředí. Za brzkou stavbu CKAD se zasadil nový primátor Moskvy Sergej Sobjanin, nicméně ekologové mu slibují „skutečnou válku“, jestli bude projekt odsouhlasen a začne se kácet les.
K budově FGU přišli představitelé Greenpeace, ruského oddělení Světového fondu na ochranu přírody (WWF), Hnutí na obranu Chimkinského lesa a Bajkalu i jiných organizací. Ekologové předali úřadu odvolání, které kromě nich podepsali akademici RAN (Ruská akademie věd) Viktor Danilov-Daniľjan a Alexej Jablokov. Požadují od vládních úředníků negativní stanovisko k výstavbě okruhu.
CKAD je osmiproudá silnice o délce 520 km. Měla by procházet okolo Moskvy ve vzdálenosti od 20 do 86 km od stávajícího moskevského okruhu. Její výstavba by měla začít v roce 2011 a předpokládaná cena se pohybuje kolem 460 miliard rublů. Předpokládá se, že uvedení CKAD do provozu zbaví metropoli dopravních problémů.
Aktivisté s tím ale nesouhlasí. Kruhový systém cest ze 17. století se zkrátka s dnešním objemem přepravy nevypořádá, tvrdí odbornice na dopravu z organizace na obranu Chimkinského lesa Jevgenija Čiriková. „Ekologické následky budou děsivé: po vykácení lesních pásů bude v Moskvě i pod Moskvou nejvíc smogu na světě,“ řekla deníku Kommersant. Kromě toho odpůrci CKAD zpochybňují předloženou cenu a mají v úmyslu obrátit se na mezinárodní organizaci pro lidská práva Transparency International, aby byl zjištěn dohled na případnou korupci v projektu.
Ekologové slíbili, že boj za zachování lesů pod Moskvou bude ještě divočejší než odpor okolo Chimkinského lesa. „Povolení stavby CKAD desetkrát horší než Chimkinský les,“ varovala Jevgenija Čiriková a dodává: „Jestli tam byl prostě odpor, tak tady slibujeme skutečnou válku.“ Aktivisté chtějí, aby úřady zvážily alternativní možnosti přepravy, které vyřeší dopravní přetížení Moskvy a rozvoj ekologicky čistých typů dopravy mezi metropolí a ostatními městy.
Zadavatel stavby silnice kritiku ekologických aktivistů odmítá. Nejmenovaný zdroj ze státního podniku Silnice Ruska oznámil, že projekt byl předán do jiné státní organizace – Ruské silnice. Jejich tiskové středisko však tuto zprávu vyvrátilo. Zdroj nazval kritiku ekologů ekologickým terorismem. „Na západě s takovými odbojáři už dávno všechno vyřešili, u nás zatím nemůžou. Ekologická situace v regionu ani teď není ideální, ale silnici lidé potřebují, a to je hlavní,“ cituje zdroj deník Kommerstant.
Podle článku Andreje Kozenka „Химкинский лес дал плоды“ zveřejněném na serveru Kommersant dne 30. 10. 2010.
Taťána Gabrielová