Cyklistika zvyšuje kvalitu života ve městě, dokazují Bogota i Portland
10. 4. 2008 - PRAHA [Econnect/Auto*Mat]
„Občané Portlandu se shodují, že by zde už nikdo nemohl být zvolen do žádné významné veřejné funkce, kdyby jedním z hlavních bodů jeho programu nebyl rozvoj cyklistiky, stavba parků a zkvalitňování veřejných prostranství,“ říká Hynek Hanke z iniciativy Auto*Mat, který v Portlandu pobýval. „Změna paradigmatu nastala, když se město v osmdesátých letech rozhodlo nepostavit již kompletně připravenou dálnici. Najednou mělo obrovské množství peněz na jiné věci.“ Dnes se Portland, hlavní město státu Oregon na západním pobřeží USA, opakovaně umisťuje na předních příčkách žebříčku kvality života ve Spojených státech.
Od roku 1991 přibylo v Portlandu 300 kilometrů městských cyklostezek. Množství cyklistů v ulicích se za posledních deset zvýšilo čtyřikrát, přitom počet kolizí kol s automobily neroste. „Cyklistika je v Portlandu společenskou záležitostí. Všude po městě potkáte na kolech své známé a občas si rádi uděláte zajížďku, abyste s nimi mohli promluvit,“ popisuje Hynek Hanke.
Michal Křivohlávek z Auto*Matu k tomu dodává: „Zkušenost všech měst, která se zaměřila na pěší chůzi a cyklistiku, je stejná. Dochází k celkovému zklidnění ulic, snížení hluku a exhalací. Auta přestávají parkovat na chodnících, centra měst ožívají a stávají se znovu prostorem pro setkávání, prosperují zahrádky kaváren i různé obchody. Stejné zkušenosti jako Portland má také Londýn, Paříž nebo Vídeň. Praha je zatím v tomto směru popelkou, která svou dopravní koncepci staví na budování nákladných dálnic a radiál v centru města a zůstává tak kdesi hluboko v sedmdesátých letech,“ komentoval situaci Křivohlávek.
Úspěšnou politiku ukazuje také Bogota. Kolumbijská metropole se potýká s podobnými problémy jako většina velkoměst latinské Ameriky. V posledních dvaceti letech se však rozhodla investovat peníze místo velkých dopravních staveb do zlepšení podmínek chodců a cyklistů, kvality veřejných prostor, knihoven, a do organizace pouličních akcí a festivalů. Tím se jí podařilo i s chatrnými finančními zdroji mnoho jiných měst předehnat. „Bogota je dnes v mnoha směrech příkladem pro ostatní světová města. Tamní politikové dokázali dát občanům přes řadu každodenních problémů důvod být hrdí na to, že žijí právě zde a ne někde jinde,“ komentuje Hynek Hanke.
Podle mluvčí Oživení Magdaleny Kýnové Učíkové se Praze zatím nedostává progresivních politiků. „Úspěšné příklady rozvoje podmínek pro pěší a cyklisty ve velkých městech z tak rozdílných zemí, jako jsou Spojené státy a Jižní Amerika, mají společný základ. Tamní řešení jsou překvapivě levná a snadná, vedou k výraznému zlepšení životního prostředí a zvýšení spokojenosti obyvatel. Podmínkou jsou ovšem politikové, kteří vidí dále než na konec svého volebního období, mají silné vize a velký cit pro vytváření živého města,“ řekla mluvčí Oživení.
Projekce dokumentárních filmů o proměnách městského prostředí v Portlandu a v Bogotě proběhne 14. dubna od 20.30 hodin v rámci tradičního cyklu Dokumentární pondělí v kině Světozor.
Projekce krátkých filmů o Portlandu a Bogotě z newyorské dílny Streetfilms se koná ve spolupráci s iniciativou Auto*Mat. Filmy doplní hudebně podbarvené klipy z cyklojízd u nás i ve světě – z míst, kde občané o podobné změny teprve usilují. Po projekci následuje debata se zástupci Auto*Matu a s ředitelem Kontaktní kanceláře města Vídeň COMPRESS Janem Krčmářem.