Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Využívání moderních komunikačních technologií se stává v současnosti jedním z důležitých fundraisingových nástrojů. Jedním z důvodů je stále vzrůstající počet lidí, kteří mají přístup k těmto technologiím, často je používají či dokonce preferují před ostatními komunikačními prostředky. Jinými slovy, vzniká zde určitá skupina lidí, která se stává potenciální cílovou skupinou pro hledání nových finančních zdrojů a diverzifikaci příjmů NNO. Smyslem vzniku těchto webových stránek je naznačit způsoby a možnosti, jak začít využívat on-line komunikační technologie právě pro fundraising.

Nejdříve si definujme, co vlastně máme na mysli, pokud používáme termín on-line fundraising. Termín fundraising v prostředí českých NNO už poměrně zdomácněl a používá se bez českého ekvivalentu. Znamená to v podstatě získávání finančních prostředků nutných pro existenci a aktivity NNO. Fundraising on-line pak znamená tutéž aktivitu s využíváním internetu. Jelikož používání čistě jen internetu pro fundraising je v českém prostředí zatím v zárodcích, rozhodli jsme se při přípravě Manuálu o on-line fundraisingu zahrnout do tohoto tématu všechna využitelná on-line média, tedy všechny veškeré dostupné datové a hlasové sítě - internet, mobilní telefony a telefonní linky.

Používání internetu pro fundraising NNO může být velmi výhodné a perspektivní hned z několika důvodů. Pokud se rozhodneme získávat finanční prostředky na rozvoj organizace prostřednictvím internetu, nevyžaduje tento způsob velké vstupní náklady. Fundraisingové aktivity spojené s internetem jsou obvykle relativně levné, nekomplikované a lze jej velmi dobře automatizovat. Dalším podstatným faktorem je to, že internet a e-mailovou komunikaci používá obvykle mladá generace, která obyčejně více nakloněna neziskovém sektoru.

Velký boom v loňském roce zaznamenalo používání dárcovské SMS (DMS) pro financování projektů neziskových organizací. V případě pomoci zemím postiženým tsunami bylo zasláno ve prospěch organizací ADRA, Člověk v tísni a Česká katolická charita téměř rekordních 2 miliony DMS, což představuje objem finančních prostředků ve výši desítek milionů korun. Velmi úspěšná je i podpora neziskových organizací, které svoje aktivity směřují zcela do českého prostředí – projekt Nadace rozvoje občanské společnosti Pomozte dětem! či Nadace Kapka naděje, kde se objem finančních prostředků získaných čistě prostřednictvím DMS pohybuje řádově ve výši milionů korun.

Společný projekt MKC a Econnectu nazvaný Manuál o on-line fundraisingu, který je součástí projektu Dlouhodobá strategie Multikulturního centra Praha, nabízí pohled na několik aspektů této problematiky. Soubor textů několika autorů se snaží mapovat celý proces aktivit spojenými s fundraisingem on-line od vytváření vlastních webových stránek přes problémy spojené s možnými způsoby a bezpečností plateb až po etické otázky týkající se tohoto způsobe fundraisingu. Součástí manuálu jsou také rozhovory na téma on-line fundraising v zahraničí a u nás, dárcovská SMS a spolupráce neziskové organizace a komerčních subjektů.

1. Webová prezentace NNO: Plánujeme, vytváříme a provozujeme internetové stránky

Funkčně a zajímavě udělané webové stránky jsou neocenitelným pomocníkem pro komunikaci a aktivity NNO. Kromě toho lze webové stránky a on-line média využívat jako fundraisingový nástroj s dobrým potenciálem – přesvědčivě se to prokázalo při pomoci obětem tsunami v jihovýchodní Asii. Tento článek je zaměřený na vytváření webových stránek pro prezentaci NNO.

2. Kde najít na internetu informace užitečné pro fundraising

Rozvoj většiny českých NNO je limitovaný jejich finanční situací. Nutný základ pro start fundraisingu každé NNO představuje dobrá orientace v informačních zdrojích českých a mezinárodních nadací, státní správy a EU. Stručný přehled těchto informačních zdrojů na internetu lze nalézt v tomto článku.

3. Metody provádění on-line plateb v České republice

Rozvoj neziskového sektoru je úzce spjatý s příjmem, které jednotlivé české NNO získávají prostřednictvím fundraisingu. Tento text je přehledem způsobů on-line plateb využívaných v České republice.

4. Bezpečnostní hlediska on-line plateb

Placení on-line s sebou kromě nesporných výhod nese také některá rizika. Některá se z nich se dají přirovnat k rizikům, s nimiž se setkáváme při běžném platebním styku v reálném světě, jiná jsou specifická pro svět elektronické komunikace. Více o bezpečnostních hlediscích on-line plateb se dozvíte v tomto textu.

5. Etická pravidla on-line fundraisingu

Při on-line fundraisingu je třeba zohlednit některé další aspekty, které se při ostatních formách fundraisingu nevyskytují. Americká nadace ePhilanthropy Foundation, která se věnuje využití internetu pro charitativní účely proto vytvořila kodex a zásady etického on-line fundraisingu. Cílem tohoto kodexu je zaručit vysoký etický standard on-line fundraisingu mezi uživateli internetu a vytvořit důvěryhodné prostředí pro dárce, kteří využívají pro realizaci svých darů on-line platby.

6. On-line fundraising: Jak to dělají v zahraničí

On-line fundraising v oblasti neziskových organizací se začal více rozvíjet v polovině 90. let především ve Spojených státech. V souvislosti s masivním nárůstem elektronického obchodování a nákupu zboží on-line začali být lidé ochotní také k dárcovství on-line. Zajímavým příkladem je sbírka pro Balkán v roce 1999, kdy Červený kříž obdržel od 9 000 dárců dary v celkové hodnotě 1,2 milionu dolarů.

7.Rozhovor s prezidentem ePhilantropy Foundation Tedem Hartem

ePhilanthropy Foundation je jedna z nejznámějších nadací, která zajišťuje kursy pro neziskové organizace na účinné a etické používání internetu s filantropickým záměrem. Nadace dosud uskutečnila on-line a off-line semináře pro více než 3 tisíce jedinců ze 1200 organizací z celého světa. Nadaci založila v roce 2000 koalice neziskových organizací a podnikatelských subjektů.

8.Rozhovor o dárcovských SMS

Hledání nových finančních zdrojů nutí české NNO používat dosud nové a nevyzkoušené způsoby. Přestože moderní komunikační technologie jako jsou mobilní telefony nebo internet většina lidí používá ke komunikaci, pro NNO se mohou také stát zajímavým fundraisingovým nástrojem. V rozhovoru s Veronikou Brůhovou z Fóra dárců se dozvíte podrobnosti o projektu Dárcovská SMS.

9. Rozhovor o spolupráci knižního velkoobchodu Kosmas a Multikulturního centra Praha

Jednou z možností, jak české NNO mohou rozšířit svůj fundraisingový záběr, je spolupráce s komerčními subjekty. Jako příklad lze uvést neziskovou organizaci Multikulturní centrum Praha, kterou podporuje knižní velkoobchod Kosmas. Více o jejich spolupráci se dozvíte z rozhovoru s Josefem Žákem, který je autorem tohoto projektu.

10. Rozhovor o fundraisingových aktivitách Multikulturního centra Praha

V rozhovoru s výkonnou ředitelkou Multikulturního centra Praha (MKC) Andreou Semancovou a koordinátorkou infocentra MKC Hanou Žákovou se dozvíte více o jejich fundraisingových aktivitách a záměrech a také o jejich spolupráci s knižním velkoobchodem Kosmas.

Tomáš Tetiva

Projekt podporuje


Evropské společenství
Tyto stránky byly vytvořeny v rámci projektu "Dlouhodobá strategie MKC Praha", který je podpořen z programu EU Phare 2002 - Dlouhodobá udržitelnost rozvoje občanské společnosti.

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz