Vládní Kampaň proti rasismu 2005 – Projekt tolerance - výzva pro předkládání projektů NNO
24. 3. 2005 - PRAHA [Úřad vlády ČR]
Vzhledem k tomu, že smyslem kampaně je oslovit více různých cílových skupin, a to rozdílnými komunikačními mechanismy, budou realizátory kampaně - stejně jako v předešlých letech - 3 různé, na sobě nezávislé subjekty, které zrealizují samostatné projekty zaměřené na danou cílovou skupinu s využitím specifické komunikační strategie. Uzávěrka pro předkládání projektů je 30.duben 2005.
Jak vyplynulo ze supervize projektu monitorování stavu pravicového extremismu v loňském roce, měla by být efektivní protirasistická kampaň financovaná vládou ČR cílena spíše na boj s latentním rasismem a xenofobií majoritní společnosti. Zároveň by měla být oficiálním gestem odmítnutí rasistických předsudků a v neposlední řadě by měla sloužit jako protiargument k názorům, kterými se pravicoví extremisté pokoušejí oslovit nevyhraněnou majoritu ve společnosti.
Kampaň by se měla v dlouhodobém pohledu vyznačovat kontinuitou a širokým záběrem. Měly by se na ní podílet organizace, které se dlouhodobě zabývají problematikou rasismu a diskriminace, národnostních menšin a související sociální problematikou, nebo mají zkušenosti s reklamními kampaněmi využívající postupy public-relation ve výše uvedené oblasti.
Vzhledem k tomu, že smyslem kampaně je oslovit více různých cílových skupin, a to rozdílnými komunikačními mechanismy, budou realizátory kampaně - stejně jako v předešlých letech - 3 různé, na sobě nezávislé subjekty, které zrealizují samostatné projekty zaměřené na danou cílovou skupinu s využitím specifické komunikační strategie.
Před oslovením vhodných realizátorů chce Úřad vlády zjistit, které subjekty jsou schopny naplnit zadání jednotlivých částí kampaně a seznámit se s celkovou situací na trhu. V této první fázi se tedy nejedná o formalizovaný postup výběru. První výběr subjektů provede na základě zaslaných ideových záměrů a projektů Poradní sbor pro výběr realizátorů, jehož předsedou je Mgr. Svatopluk Karásek, zmocněnec vlády pro lidská práva. Členy Poradního sboru budou odborníci na problematiku médií, multikulturního vzdělávání a multikulturality, národnostních menšin, public-relation, pravicového extremismu a rasismu, diskriminace a dále také zástupci Úřadu vlády. Poradním sborem navržení realizátoři budou dále osloveni.
S vybranými subjekty Úřad vlády uzavře smlouvy o realizaci projektů. Realizátorem jednoho projektu může být jeden nebo více subjektů. Veškerou zodpovědnost vůči Úřadu vlády však ponese jedna kontraktní strana! S tou bude také uzavřena smlouva.
Kampaň budou tvořit projekty využívající specifické komunikační strategie zacílené na konkrétní cílovou skupinu. U všech projektů je nezbytné, aby byly dostatečně medializovány! Realizátor by měl při přípravě svého záměru počítat také s touto nedílnou součástí projektu. Vládní Kampaň má již z předešlého roku jednotné logo a vizuální styl. K dispozici je manuál pro jejich použití. Logo a vizuální styl jsou závazné pro všechny realizátory.
Zájemci mohou zpracovat jeden projekt v jedné ze 3 kategorií:
Kategorie I. – Evropská kampaň proti diskriminaci do výše 800 tis. Kč
Předpokládá se, že Evropská unie vyčlení stejně jako v roce 2004 v rámci programu boje proti diskriminaci částku cca 100 tis. EUR na realizaci tzv. národní kampaně proti diskriminaci. Tato částka představuje 80 % celkových uznatelných nákladů projektu, tj. projekt může být v hodnotě 125 tis. EUR, rozdíl, mezi částkou poskytnutou EU a celkovými uznatelnými náklady (max. 800 tis. Kč) uhradí Úřad vlády formou dotace na základě smlouvy, pokud bude projekt EK k realizaci vybrán. České organizace budou o dalším vývoji informovány. Pokud se tato národní kampaň podporovaná ze zdrojů EU realizovat nebude, bude vyčleněná částka dodatečně použita na vládní kampaň proti rasismu. Zájemci o tuto kategorii pouze sdělí svůj záměr a poté budou informováni o výběrovém řízení Evropské unie.
Kategorie II. - Projekt propagačního charakteru, vzbuzující porozumění a toleranci k etnickým menšinám a jiným kulturám prostřednictvím komunikační strategie public-relations do výše 1,7 mil Kč.
Komunikačním kanálem mohou být masová média (rádio, televize, tisk), plakátovací plochy. Součástí tohoto projektu musí být také návrh, výroba a distribuce propagačních materiálů (trička, klíčenky, tužky, dárkové předměty, samolepky, letáky, pohlednice atp.), které budou využity pro propagaci celé kampaně. V této kategorii by měla být oslovená cílová skupina maximálně široká. Hlavním kritériem úspěšnosti projektu je jeho viditelnost a zapamatovatelnost.
Kategorie III. - Osvětově-vzdělávací a osvětově-umělecké projekty a akce, zaměřené na výchovu k toleranci k etnickým menšinám a jiným kulturám do výše 1,5 mil. Kč.
Komunikační strategii může mít podobu besed, seminářů, školení, workshopů, přednášek, happeningů a divadelních představení. Součástí této kategorie může být také propagace myšlenek tolerance skrze ocenění osob či organizací, které na tomto poli učinili něco významného - jakási „medaile za zásluhy“, avšak bez jakéhokoliv finančního ohodnocení. Součástí ocenění by byla mediální propagace a doprovodné aktivity. Cílová skupina by měla být nadefinovaná úžeji než v předešlých kategoriích (děti, mládež, rodiny s dětmi).
Pokud se chcete zapojit do vládní kampaně proti rasismu v jedné z výše uvedených kategorií, předložte svůj projekt do 30. dubna 2005. Projekt musí obsahovat výstižný popis toho, co bude realizováno, jakými prostředky, jakého cíle tím bude dosaženo a jakými evaluačními prostředky bude projekt vyhodnocen. V projektu musí být jasně uvedeno, kdo jej podává, ve které kategorii, podrobný rozpočet a doba realizace (časový harmonogram). Uveďte také další podstatné informace, např. zda se do projektu zapojí ještě další organizace a jakou formou. Uveďte Vaše úspěchy i reference. Jedním z rozhodujících kritérií výběru bude cena, která v žádném případě nesmí překročit cenu v místě obvyklou.
Projekty zašlete prosím na adresu:
Úřad vlády, Kateřina Jacques, Náb. E. Beneše 4, 118 01, Praha 1, a kopii e-mailem na adresu: machytkova@vlada.cz.