Dobrá jména se navzájem podporují
10. 12. 2002 - PRAHA [Bulletin SKOKu]
Dopisy žadatelů, kteří o pravidlech fundraisigu nevědí nic nebo málo, firmám, o nichž se domnívají, že jsou bohaté, činí řadu lidí v těchto firmách nešťastnými. Každá firma má totiž svá předem stanovená kritéria. Některé přispívají na hudbu a tanec, jiné na sport a tělovýchovu, jiné na sociální služby či povznesení minorit. Setkáme se také s firmami, které nemají jasno, co je „business“ (např. sport, kultura, soutěže krásy), a co je „filantropie“ (např. sociální práce, zdravotnictví, podpora života komunity, vzdělání). Na druhé straně žadatelé často neberou v úvahu zaměření firmy a posílají dopisy vzbuzující lítost, aniž popíší projekt, který uskutečňují. Takoví si ani podporu nezaslouží. Množství těchto žádostí nejednou vede firmy k inovativním strategickým krokům. Kultivace firemního dárcovství se u nás jako první ujalo Fórum dárců – Asociace nadací.
Čím dále tím více firem si uvědomuje, že jejich posláním není jen posílat na trh své vlastní produkty, ale přebírat současně i odpovědnost za společnost, v níž svoji produkci uskutečňují. Projevují svoji firemní kulturu. Za ideální se považuje, dostane-li se firma a nezisková organizace do vztahu partnerství, jak ostatně ukázal seminář pořádaný nadací VIA pod názvem „Firemní dobročinnost a její zviditelnění: aby to fungovalo“.
Se zájmem očekávaný seminář měl úspěch. Marek Hlavica z Citibank referoval o dobročinnosti z pohledu firmy, Jiří Bárta z nadace VIA referoval o spolupráci firem a nadací z pohledu nadace. Známý propagátor komunitních nadací z Foundation Silicon Valley zaujal brilantní přednáškou o změně myšlení ve filantropii amerických firem po 11. září 2001. O strategii komunikace a prezentace v médiích hovořil Milan Smutný z Českého Telecomu. Případové studie partnerství prezentovaly tři firmy spolu s neziskovými organizacemi.
Summa summarum: Od počátku devadesátých let se mnoho věcí v oblasti fundraisingu, partnerství firem a nestátních neziskových organizací – jak na straně firem, tak i na straně neziskovek jako žadatelů o příspěvek – změnilo k lepšímu. Opravdu není potřeba neziskovky démonizovat, byť se některé z nich chovají neprofesionálně. Stejně jako není potřeba všechny bohaté a prosperující firmy odsuzovat pro jejich bohatství a neochotu rozdávat peníze. Ovšem je pravdou i to, že je na obou stranách stále co vylepšovat.
Účastníci semináře na závěr absolvovali obecnou rozpravu vedenou novinářem Vladimírem Bystrovem. Média mají zásadní vliv na to, jak občané vnímají dobročinnost. Účastníci semináře upozornili, že budou-li novináři v textech stále důsledně škrtat jména firem, které na projekty nestátních neziskových organizací finančně přispívají, bude se stupňovat negativní obraz obou: jak neziskovek, tak firem. Nebude totiž důvod, proč následovat dobrý příklad spolupráce na poli filantropie. O něm se totiž nikdo ani nedoví.
Milena Černá, předsedkyně SKOKu