Co přinese zákon o daňových asignacích?
17. 4. 2003 - PRAHA [Bulletin SKOKu]
Jaké jsou dosavadní zkušenosti od sousedů?
V Maďarsku využívá možnost odevzdat 1% své daně z příjmu veřejně prospěšné organizaci podle vlastního výběru asi 30 % plátců daně. To přinese těmto organizacím ročně cca 10 mil. USD. Kromě toho může občan odevzdat 1 % daně z příjmu církvi. Zákon platí od roku 1996. Na Slovensku byl zákon o daňových asignacích přijat v roce 2001. V prvním roce využilo možnosti odevzdat 1 % daně z příjmu konkrétní, známé neziskové organizaci cca 70 % plátců daně. NNO tak získaly 102 mil. slovenských korun.
Co získá český občan?
Doposud odevzdává český občan daň z příjmu fyzických osob státu. Po nabytí zákona o daňových asignacích získá právo rozhodnout o tom, co bude financováno jedním procentem z této daně. Nejedná se o žádnou daň navíc. Občan má možnost ovlivnit využití alespoň malé části svých peněz, které se zaplacením daně stávají veřejnými prostředky. Má možnost podpořit činnost organizace, kterou považuje za společensky důležitou a prospěšnou. Může státu – i když jen částečně – mluvit do využití veřejných financí.
Co získá český stát?
Ústava ukládá státu zajišťovat pro občany veřejně prospěšné služby. Jejich část poskytují NNO. Stát získává nejen zpětnou vazbu o tom, které služby občané oceňují, a kterým organizacím poskytují morální podporu. Má možnost také využít těchto poznatků při rozdělování veřejných prostředků NNO. Podobně mohou z určení 1 % daní z příjmu fyzických osob profitovat i kraje.
Kdo budou příjemci 1 % daně?
Podobně jako v sousedních státech budou oprávnění příjemci patrně registrováni nezávislým subjektem. Příjemci mohou být občanská sdružení, nadace a nadační fondy, charity, diakonie a další nekomerční právnické osoby. Daňový poplatník může připsat 1 % ze své daňové povinnosti jen jednomu subjektu v jednom kalendářním roce. Zákon stanoví další povinnosti příjemců, aby nemohlo dojít k zneužití. Nejvíc bude záležet na tom, jak se jednotlivé NNO projevují na veřejnosti – budou se muset ucházet o přízeň občanů, aby dosáhli připsání 1 % daní na své konto.
Jak bude zabezpečeno, aby daňové asignace postihly rovnoměrně oblasti veřejně prospěšných činností?
Je pravděpodobné, že bude zvolen podobný model, jaký se uplatnil při rozdělení prostředků z Nadačního investičního fondu (NIF) vybraným nadacím. Mohly by být zahrnuty tyto programové oblasti: zdravotní, sociální a humanitární, vzdělání, kultura, životní prostředí, ochrana lidských práv, děti mládež a rodina, život regionů a komunit.
Může zákon o daňových asignacích usnadnit vstup ČR do Evropské unie?
Česká republika musí dokázat, že se dokáže postarat o rozvoj občanské společnosti i poté, kdy Evropská komise nebude mít v ČR žádný vliv a peníze z předvstupních fondů budou vyčerpány. NNO jsou stále do značné míry závislé na státních dotacích. Zákon o daňových asignacích by mohl do budoucna posloužit jako jeden z faktorů udržitelnosti neziskového sektoru a současně jako opatření s výrazně demokratickými prvky.
Milena Černá