Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Informační servis pro NNO
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
- Novinky
[ nno.ecn.cz > novinky > 10 rad, jak se stát lobbyistou na evropské úrovni ]
-

 Novinky

 Fundraising

 Právní servis

 Práce v NNO

 Vzdělávání NNO

10 rad, jak se stát lobbyistou na evropské úrovni

17. 10. 2003 - BRUSEL [Spiralis]

Následující text je souborem užitečných rad pro každého, kdo plánuje ovlivňovat věci na evropské úrovni. Je překladem originálu připraveného Evropským střediskem pro občanskou akci (ECAS). Rady přeložila a komentářem doplnila Lenka Míkovcová ze sdružení Spiralis.

1. Zapojte se do dobře fungující evropské sítě nebo asociace NNO. (1)

2. Specifikujte jasně a realisticky své cíle.

3. Zamyslete se nad tím, zda je nutné vaši záležitost řešit na evropské úrovni, zda nebude efektivnější řešit danou situaci na národní nebo regionální úrovni.

4. Vymezte si na lobbying dostatečné finanční prostředky (cestovné, telefony, poplatky za členství v síti,…)

5. Připravte si věcnou a cílenou argumentaci pro vaše požadavky (studie, statistiky, vyjádření odborníků,…).

6. Naplánujte si načasování začátku vaší lobovací akce v dostatečném časovém předstihu a udělejte vše pro to, abyste ji dokončili.

7. Kontaktujte správným způsobem ty správné lidi a ve správný čas. (1)

8. Vyhledejte spřízněné novináře a promyslete si, jak informovat tisk a získat veřejnou podporu (2) (organizace tiskových konferencí, psaní tiskových zpráv, organizace přednášek, konferencí, veřejných debat,…).

9. Vyhledejte spojence se stejnou oblastí zájmu a identifikujte své “nepřátele”. (3)

10. Rozmyslete si předem, na jaké kompromisy jste ochotni při vyjednávání přistoupit. Jaké je minimum vašich požadavků a jaké požadavky protistrany jste schopni akceptovat.

Komentář:

1) Přehled členů Evropského Parlamentu s jejich politickým zaměřením a pozorovatelů z přistupujících zemí při EP najdete na stránkách Evropské unie (www.europa.eu.int/Instituce/European Parlament/Who is Who a Observers)

Na stejné adrese najdete informace o ostatních institucích EU.

Začít můžete například tím, že členům a pozorovatelům Evropského Parlamentu, kteří se zabývají vaší problematikou - tedy jsou například členy příslušných výborů parlamentu - dáte do poštovních schránek váš poziční dokument a tiskovu zprávu. Tyto poštovní schránky se nacházejí v obou sídlech Evropského Parlamentu (v Štrasburku 1.parto, v Bruselu 3. patro). Celkem je těchto schránek přes 700 v každém sídle parlamentu. Do sídla Evropského Parlamentu se dostanete buď jako turista a nebo vám vstup do parlamentu umožní jeho člen. Je tedy nutné nejdříve přesvědčit některého člena parlamentu o potřebnosti vaší agendy.

Vzhledem k tomu, že čeští reprezentanti přibudou do Evrospkého Parlamentu v polovině roku 2004, bylo by dobré v současné době sledovat již oznámené kandidatury. Kontaktovat současné pozorovatele se také může hodit.

Načasování takové hromadné akce má smysl v období, kdy proběhne plenární zasedání parlamentu. Informace se dočtete na stránkách Evropského parlamentu: Activities/Plenary Session/Calendar 2004 apod.

Dalším krokem může být vaše účast na veřejně přístupných projednáváních výborů parlamentu, kde můžete členy výboru informovat o vašich stanoviscích. Všechny kroky by měly doprovázet různé osobní schůzky apod. Termíny a místa zasedání výborů najdete na stránkách Evropského parlamentu: Activities /Commitees – home pages/Committee XXX/Calendar of meetings and agendas.

Co se týče načasování vašeho lobbyingu vždy záleží na tom, co je jeho cílem. Pokud budou vaším cílem například změny v evropském rozpočtu, pak by vaše lobbovací akce měly předcházet zasedání rozpočtového výboru a samozřejmě tématicky zaměřeného výboru. V příslušném výboru jsou projednávány návrhy členů výboru, které jsou po schválení předkládány výboru rozpočtovému. Ten pak předkládá legislativní návrhy na změny v rozpočtu (tzv. amendments) plenárnímu zasedání. Odborníci z praxe odhadují takovouto lobbovací akci na 1 rok.

2) Jedním z nejčtenějších týdeníků je European Voice.

3) Vaši spojenci Vám mohou pomoci vytvořit nejen dostatečně reprezentativní hlas, ale také se můžete podělit o náklady na lobbying apod.

Překlad a komentář L. Míkovcové vznikly při stáži v Bruselu pořádané ECAS.


Lenka Míkovcová

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Související články

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz