Tvořivá škola zavádí systém činnostního učení do českých škol
10. 3. 2003 - PRAHA [Econnect]

-Tvořivá škola v praxi-
Dnešní podoba činnostního učení, tak jak ji předkládá vzdělávací program Tvořivá škola, vychází z této tradice, z praktických zkušeností nejlepších českých učitelů, ze současných výzkumů učení a vzdělávání a ze současných dokumentů, které se zabývají problematikou základního vzdělávání (České vzdělávání a Evropa, vzdělávací programy schválené MŠMT ČR, Rámcový vzdělávací program, Národní program rozvoje vzdělávání v ČR - Bílá kniha).
„O tom, že existuje české činnostní učení - propracovaný systém vzdělávání s vlastními metodikami, didaktikami, učebnicemi a pomůckami, jsem se dovídala od svých profesně starších kolegů po celé 30-ti leté období své učitelské praxe. Brzy jsem pochopila proč se tento model v totalitním Československu nepoužívá. Bylo to především pro jeho výjimečnou schopnost vychovávat z dětí svobodně uvažující lidské bytosti s láskou k učení. Po 40-ti letech práce mohu s čistým svědomím prohlásit, že každý učitel, který v praxi vyzkouší metody a formy činnostního učení pochopí, že činnostní učení je pro naše děti tím nejpřirozenějším a nejvhodnějším způsobem výuky. Domnívám se, že přišel čas, aby se celá společnost vážně zamyslela nad tím, jestli právě tento model vzdělávání, není tím nejlepším, co můžeme dětem, ale i okolnímu světu, nabídnout“, řekla k činnosti sdružení Mgr. Zdenka Rosecká, předsedkyně o.s. Tvořivá škola.
Již v roce 1990 zahájili odborní lektoři Tvořivé školy práci na vytváření nového systému metodických materiálů pro činnostní učení. Jejich vydáváním bylo pověřeno nakladatelství Nová škola Brno, zaměřené na produkci finančně dostupných publikací a pomůcek pro činnostní učení. V současnosti může proto každá škola, která se rozhodne pro činnostní metody a formy výuky, používat ucelený systém učebnic, pracovních sešitů a pomůcek vytvořený odbornými lektory.
Souběžně s vytvářením ucelených řad metodických materiálů Tvořivá škola pořádá vzdělávací semináře zaměřené na rozvoj a zavádění moderního činnostního učení do výuky. Postupně vznikl k dnešnímu dni již 3x akreditovaný systém cyklického vzdělávání učitelů „Výuka pro začátek 3.tisíciletí - Tvořivá škola“, připravený pro zavádění moderních metod a forem ve výuce, pro inovaci, kariérní růst a profesionalizaci učitelů. K 31. 12. 2002 prošlo základními vzdělávacími cykly již více než 1500 učitelů z více než 400 škol se základním vzděláváním.
Jelikož zájem o vzdělávání stále roste a z časových důvodů přestalo být reálné pokrýt poptávku všech škol, zahájilo sdružení v roce 2001 projekt „Vzdělávání školních lektorů činnostního učení“. Za dva roky realizace projektu bylo vyškoleno 150 školních lektorů, se kterými v současnosti probíhá spolupráce na zakládání školních vzdělávacích středisek činnostního učení. Tato střediska zajišťují další vzdělávání učitelů v rámci jejich regionů.
Pro učitele, kteří se chtějí v činnostním učení dále zdokonalovat, pořádá sdružení tzv. Letní školu činnostního učení v areálu ZŠ Ruda nad Moravou. Na jaře roku 2003 proběhne projekt Vzdělávání školních lektorů činnostního učení v Praze a rovněž realizace nového projektu „Náslechové hodiny činnostního učení“ pro posluchače 2. ročníku pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně.
Pro hlubší zájem o české činnostní učení ze strany vedení mnoha škol organizuje sdružení od roku 1994 pravidelná setkávání ředitelů škol, které s úspěchem programově zavádějí činnostní učení do vlastní školní praxe. Tak postupně vzniká síť Tvořivých škol, která k 31.12.2002 čítá 92 škol se základním vzděláváním ze všech regionů ČR. Z nich 5 bylo zařazeno do skupiny pilotních škol podílejících se na přípravě manuálu pro Školní vzdělávací programy pro základní vzdělávání a dalších 12 do podpůrného souboru pilotních škol. Naplněním smyslu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání je Modelový vzdělávací program Tvořivých škol, který je připravován ve spolupráci se sítí Tvořivých škol a pedagogy FFUK v Praze.
Program nevyžaduje žádnou zásadní změnu organizace vyučování ve škole a je vhodný pro všechny schválené vzdělávací programy základního vzdělávání. Modelový vzdělávací program Tvořivá škola je s ohledem na svoji obsahovou náplň, formu a finanční dostupnost vhodný ke splnění záměru inovace systému našeho základního školství. Jedná se o program, který je díky své tradici a odborné úrovni vhodný i k prezentování českého státu v rámci Evropské unie.