Otevřený dopis nevládních neziskových organizací předsedovi vlády ČR - výzva k připojení se
18. 7. 2005 - [Art Language, o.s. + další NNO]
Chcete-li dopis podpořit, napište do 31. 8. 2005 na info@artlanguage.org jméno statutárního zástupce a jméno NNO (bude zveřejněno) a dále kontaktní údaje – telefon, web, adresa (nebude veřejněno). Jako předmět zprávy, prosím, uveďte Dopis NNO premiérovi. V září bude dopis odeslán se jmény všech signatářů premiérovi.
Vážený pane premiére,
v dokumentu „Programové prohlášení vlády Jiřího Paroubka“ jste ve vztahu k nevládním neziskovým organizacím (NNO) mj. uvedl:
* Vláda bude vytvářet podmínky pro rozvoj občanské společnosti a neziskového sektoru jako nenahraditelného prvku demokracie a partnera státu.
* Vláda bude významnou část svého úsilí věnovat systematické a cílené podpoře neziskových organizací, jejichž činnost je životně důležitá pro sociální služby, péči o zdravotně postižené, řešení sociálních patologií, ochranu životního prostředí, ochranu kulturních památek či rozvoj komunitního života.
A dále: „….V oblasti čerpání prostředků z rozpočtu Evropské unie si je vláda vědoma povinnosti zajistit co nejlepší podmínky pro jejich čerpání.“
Chtěli bychom Vám sdělit, že jsme potěšeni Vašim postojem a návrhy. V programovém prohlášení zvažované zavedení daňových asignací pro NNO a navrhované přímé platby lidem s handicapem, kteří si díky tomu budou moci svobodně zvolit sociální a sociálně-zdravotní služby, vidíme jako další pozitivní přísliby.
Bohužel stávající vztah veřejné správy vůči NNO není ideální, v žádném případě partnerský. Proto Vám zasíláme podněty, jejichž řešení může významně přispět k naplnění Vašich slov.
Iniciátoři dopisu jsou zástupci NNO v sociálních a sociálně-zdravotních službách. Většina níže uvedených podnětů má ve vztahu k širokému spektru NNO obecnější povahu.
Jako klíčové problémy a náměty k řešení považujeme:
1. Dotace na financování celoročně poskytovaných služeb přicházejí často až v druhém a někdy i posledním čtvrtletí. Není vyjímkou, že NNO propouští na začátku roku zaměstnance, kteří pak ve svém „volném“ čase ze solidarity dále pracují bez odměny, aby zajistili podporu a pomoc potřebným a daná služba nezanikla. Zálohové platby a víceleté financování je v diskusi přes 10 let.
2. Nynější právní stav neumožňuje zaúčtování práce dobrovolníků, přestože metody k ekonomickému vyjádření jsou dávno známy. V některých NNO tvoří dobrovolníci klíčový potenciál pro uskutečnění různých aktivit a služeb. V ekonomické rovině je pro řadu NNO práce dobrovolníků nejpřirozenějším způsobem kofinancování dotací. Obrovský ekonomický přínos dobrovolníků je tak zcela ignorován a pro vládu (statistiky) a veřejnost prakticky neviditelný.
3. Návrh připravované novelizace občanského zákoníku, pokud bude přijat ve stávající podobě, přinese státu a NNO obrovskou byrokratickou zátěž. Podporujeme legislativní kroky zlepšující veřejnou kontrolu NNO čerpajících prostředky z veřejných rozpočtů (povinné výroční zprávy, veřejnou znalost statutárních orgánů NNO, zveřejnění poskytovaných služeb), ale jsme přesvědčeni, že stát má především dbát na dodržování podmínek pro veřejnou kontrolu. O celkové nepřehlednosti a nesrozumitelnosti (explicitní definování veřejné prospěšnosti !, přeměna obecně prospěšných společností na organizace s názvem ústav !) byrokratické zátěži (např. 200 paragrafů pro občanská sdružení - spolky) a podle některých právníků i protizákonnosti některých navrhovaných paragrafů novelizace OZ jsou zpracovány kvalitní expertní posudky – již dva roky k této věci probíhá mezi NNO veřejná debata.
4. Prostředky ze Strukturálních fondů EU a Iniciativ Společenství nemůže řada NNO vůbec čerpat. Nikoli kvůli nekompetenci realizovat projekty nebo nesouladu činností a záměrů NNO s vyhlašovanými programy, ale kvůli nutnosti nejprve předfinancovat náklady projektu z vlastních zdrojů - dotace je proplacena zpětně! NNO jsou organizace, které mají neziskový statut a je pro ně velmi obtížné (v řadě případů zcela nemožné) vytvářet rezervy a zajistit ručení. Banky a úřady NNO půjčí zcela vyjímečně, úroky však není možné do dotace započíst – přitom jde o dotaci na realizaci projektů neziskového charakteru, kterými chce vláda a veřejná správa řešit nějaký palčivý problém. Zpětné financování neumožňuje rovnost soutěže NNO o evropské dotační tituly a jejich efektivní čerpání, což potvrzuje i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ČR.
5. Dále navrhujeme řešit:
· Neprůhlednost řady českých dotačních titulů a veřejných zakázek (způsob zveřejnění, neexistující veřejně známá kriteria hodnocení, kompetentnost hodnotitelů apod.)
· Dlouhodobě nekvalitní SW program MS Benefit na zpracování žádostí do programů ze Strukturálních fondů a Iniciativ Společenství EU (nezálohování, nečitelné soutisky, nelze napsat celkový rozpočet, je-li vyšší než limit dotace, změny SW v době po oznámení výzvy – nutnost psát projekt znovu apod.)
· Posouvání plánovaných termínů zahajování projektů ze strany zprostředkujících subjektů, které prakticky znemožňují NNO plánovat svou činnost a její finanční zabezpečení a způsobují NNO značné finanční a organizační problémy.
· Změny pravidel pro čerpání finančních prostředků v průběhu realizace „evropských“ projektů bez ohledu na smluvní ujednání, které způsobují, že organizace nemohou financovat dříve schválené aktivity podle původně platných podmínek - např. schválení a pozdější neschválení finančních zpráv, změny v proplácení nákladů, neproplacení závěrečných zpráv, které lze zpracovat až po skončení realizace projektu, a dále měsíce trvající prodlevy při schvalování průběžných i závěrečných zpráv (např. program EQUAL).
· Pozdní termíny oznámení programů Evropské komise v ČR (termín podání zpracovaných projektů – často mezinárodní povahy - je např. za 14 dní od data oznámení).
Vážený pane premiére, NNO na takovéto věci opakovaně upozorňují, ke změnám však nedochází nebo dochází velmi pomalu, což je v protikladu k nárokům, které jsou kladeny na samotné NNO. Byli bychom rádi, kdyby vláda ČR ve spolupráci s Radou vlády pro nestátní neziskové organizace podněty NNO skutečně vyřešila.
S pozdravem
Dušan Dvořák – Art Language, o.s.
Pavla Baxová – Rytmus, o.s.
Pavel Novák – Fokus Praha, o.s.
Ota Panský – Oblastní unie neslyšících Olomouc, o.s.
Milena Johnová – Česká unie pro podporované zaměstnávání, o.s.
Jiří Tošner - Národní dobrovolnické centrum Hestia, o.s.
Zuzana Hloušková - Občanské poradenské středisko, o.p.s.
Libor Karásek – Inspirace Slavonice, o.s.
Jiří Musil - Rodinné centrum Praha, o.s.
Nicolae Maxiuta – Haveno, o.s.
Pavel Veselsky – InternetPoradna.cz, o.s.
Václav Dostál – Děti života, o.s.
Vít Janků - Centrum pro rodinu a sociální péči, c.p.o.
Anna Grušová - Poradna pro uprchlíky, o.s.
Dana Němcová - Centrum pro otázky migrace, o.s.
Tomáš Blažek, Klub Sluníčko – Unijazz, o.s.
Martina Těmínová Richterová – Sananim, o.s.