Kauza Hyundai v Nošovicích
9. 5. 2007 - [Econnect]
Historie:
Na úpatí Moravskoslezských Beskyd, v bezprostřední blízkosti hranice Chráněné krajinné oblasti Beskydy a připravované Národní přírodní památky Skalická Morávka, leží obec Nošovice. Na zdejší zemědělské půdě s unikátními vlastnostmi je pěstováno zelí specifické chuti známé jako „Nošovické kysané zelí“. Oblast jako jedna z mála není zasažena těžbou, chybí zde i těžký průmysl.
V roce 2001 je však právě území obce Nošovice vybráno jako vhodná lokalita pro vybudování velké (cca 270 ha) strategické průmyslové zóny pro investory, s níž se počítá jako s možným řešením vysoké nezaměstnanosti v kraji. S vlastníky pozemků začíná kraj uzavírat smlouvy o budoucím odkupu za jednotnou cenu 150Kč/m2 a u některých naráží na odpor. Začíná fáze přesvědčování, do níž v roce 2003 vstupuje Vláda ČR s návrhem na zdokonalení investičního prostředí. Podle něj by měly být strategické průmyslové zóny definovány jako „stavby veřejně prospěšné“, což by umožnilo dotčené pozemky ve „veřejném zájmu“ vyvlastňovat.
Na konci září 2005 se v tisku objeví zpráva o miliardové investici, kterou hodlá v České republice realizovat korejská automobilka Hyundai. Má jít o největší zahraniční investici na zelené louce v historii ČR, a to v objemu zhruba 46 miliard korun. Závod má produkovat 300 tisíc automobilů ročně, poskytnout pracovní příležitost pro 3 000 lidí a zároveň dá vzniknout dalším pracovním místům v dodavatelských firmách (odhady se různí, od 7 do 12 tisíc). Podle ministra průmyslu a obchodu Milana Urbana má investice přinést celkem až 15 tisíc pracovních míst, po zahájení plného provozu by měla nová továrna zvýšit HDP až o 2,5 procenta.
Eliška Bartošová