Kultovní „lo-fi“ indie kapela Pavement se objeví v Praze
13. 5. 2010 - PRAHA [Econnect]
Tato nezávislost se stala vzorem pro podobný přístup a byla součástí jejich kultovní postavení. Skladby z dílny členů Pavement se vyznačují fragmentovanou strukturou, nečekanými erupcemi zpětných vazeb, úsečnými vokály, propracovanými, zašifrovanými texty a vzdorovitou low-fidelity. Za dobu existence spolupracovali s řadou známých producentů. Celkem vydali pět řadových alb, které se dle mnohých publicistů staly vzorem pro nezávislý rock. Poslední „Terror Twilight“ je z roku 1999, kdy se také rozpadli. Do Prahy přijíždějí v rámci výjimečného evropského turné, které dle webových stránek kapely „nebudou následovat další koncerty a stálý reunion.“ Vystoupení ve Velké Británii potvrzují její kultovní postavení – všechny tamější termíny byly vyprodány během několika minut. Vstupenky na pražský koncert jsou v prodeji v sítích Ticketpro, Ticketstream a pokladně Paláce Akropolis za 945 Kč včetně poplatku. Více informací na www.charm-music.cz.
Jak to bude 20. května v Paláci Akropolis asi vypadat? Hodně naznačuje recenze serveru RollingStone.com, která popisuje jejich první vystoupení v rámci americké části reunion turné v kalifornském městě Pomona 15. dubna. Význam koncertu ilustruje jak název článku „Pavement se vrací jako hrdinové indie rocku…“, tak i charakteristika kapely z pera autora Mikaela Wooda „...nejlepší indie kapela všech dob“.
„Je skvělé být zpět, i když jsem v tomhle městě nikdy nebyl,“ prohlásil krátce po začátku koncertu Bob Nastanovich, který prý dle serveru „musel strávit jedenáct let od rozpadu kapely v roce 1999 tím, že zlepšoval svůj typický pódiový styl dvorního šaška.“ Dvouhodinový koncert byl složen ze známých písní – od „Silence Kit“ přes „Shady Lane“, „Cut Your Hair“, „Here“, „Stereo“ až po závěrečnou „Conduit for Sale“ v rámci dvou přídavků ze skladeb z přelomové desky ´Slanted and Enchanted´ z roku 1992 (viz set list níže). I když se prý nad koncertem vznášel nádech nostalgie, členové Pavement se tomuto pocitu nepoddali. Kapela zněla v dobrém smyslu mírně rozháraně, i když strávili letos dost času zkoušením. Recenze vyzdvihuje také roli baskytaristy Marka Ibolda pro celkovou energii kapely, která Pavement odlišovala od všech jejich následovníků. „Bylo vidět, že se hudebníci dobře baví a koncert si užívají,“ píše na závěr Mikael Wood.
Pavement vznikli na konci 80. let minulého století v kalifornském Stocktonu původně jako studiový projekt Stephena Malkmuse (zpěv, kytara) a Scotta Kannberga (kytara, zpěv). Zvukově se inspirovali formacemi jako Fall, R.E.M., Pixies nebo Sonic Youth. Sestavu brzy doplnil svérázný (a opilecký) bubeník Gary Young, u kterého nahráli první EP, baskytarista Mark Ibold a druhý bubeník Bob Nastanovich. Hned jejich první album „Slanted & Enchanted“ z roku 1992 jim zajistilo kultovní status u řady fanoušků, hudebníků a kritiků. Prodalo se ho přes 100.000 kusů a jeho jméno se objevilo na seznamu nejlepších alb roku 1992 u mnoha publicistů. V roce 1993 opustil sestavu bubeník Gary Young a nahradil ho Steve West.
O rok později vydali „Crooked Rain, Crooked Rain“ s písní „Cut Your Hair“, která se téměř stala hitem. Pro mainstreamový hudební průmysl však byla hudba kapely příliš odlišná a členové se rozhodli pro nezávislou dráhu, což jim vyneslo status nejpopulárnější a nejvlivnější indie rockové kapely 90. let. Třetí, více experimentální, album „Wowee Zowee“ z roku 1995 jejich pozici jen potvrdilo. Na další desce „Brighten the Corners“ (1997) se vrátili k přístupnějšímu zvuku z dřívějších let. Na podzim 1998 kapela nahrála „Terror Twilight“ s producentem Nigelem Godrichem, který se podepsal například na deskách Becka, Radiohead či Natalie Imbruglie. Album vyšlo v létě 1999 a získalo si veskrze pozitivní kritiky. Již se na něm ale projevily neshody mezi zakládajícími členy – Malkmusem a Kannbergem – které vyvrcholily rozpadem v listopadu téhož roku. Po roce 2000 vydavatelství Matador Records dalo na trh reedice všech alb obohacené o řadu bonusů.