Začal měsíc biopotravin: Co je zdravé, je i dobré
5. 9. 2006 - PRAHA [Radio Praha]
-foto: Freefoto.com-
Hlavním koordinátorem akce Září-Měsíc biopotravin je Svaz ekologických zemědělců PRO-BIO. Projekt finančně podporuje ministerstvo zemědělství, Nadace Avalon a další partneři. Podle organizátorů už loňský ročník ukázal, že jakmile lidé ochutnají biopotraviny nebo když navštíví ekologickou farmu a na vlastní oči se přesvědčí o tom, jak funguje, stávají se z nich většinou pravidelní konzumenti biopotravin. Hodně lidí zatím vyznává heslo, že to, co je zdravé, není dobré, a naopak.
"K tomu heslu se stavíme velice negativně. Rádi bychom ten mýtus vyvrátili."
Říká Klára Křivská z pražské restaurace Bio Cafes. Měsíc biopotravin by měl být tedy i oslavou skvělých jídel, vyrobených z přírodních surovin na českých ekofarmách. Podle Toma Václavíka ze Svazu ekologických zemědělců PRO-BIO se může veřejnost těšit na řadu akcí.
"V průběhu září připravili ekologičtí zemědělci a maloobchodníci téměř sto akcí, ze kterých si mohou spotřebitelé vybírat. Mohou si zajet na farmu, kde uvidí, jak se zemědělci chovají k půdě, jak se chovají ke zvířatům. Mohou tam ochutnávat, mohou tam nakoupit čerstvou zeleninu, ovoce, sýry. Mohou zajít do své bioprodejny nebo do místního supermarketu, kde najdou zvýhodněné biopotraviny. Bude také spousta ochutnávek, kde mohou porovnat chuťový rozdíl."
Český trh s biopotravinami v posledních letech výrazně roste. Loni už lidé za ně utratili asi 350 milionů korun. Na celkové spotřebě potravin se ale biovýrobky podílejí jen nicotnými dvěma desetinami procenta.
"Ve srovnání se západní Evropou je spotřeba biopotravin u nás velmi nízká. Rozdíl je až třicetinásobný. Potenciál je tedy obrovský. Biopotraviny zatím nakupuje pouze úzká skupina lidí. Právě měsíc biopotravin by měl přispět k tomu, aby se spotřebitelská skupina rozšířila."
Západní Evropa, zejména její nejvyspělejší země, má zkrátka před Českem výrazný náskok, protože také měla dřívější start. Česko ale podle Toma Václavíka tento handicap začíná vyrovnávat svou dynamikou. "To, co probíhalo v západní Evropě dvacet let, je u nás otázkou několika let. Všechno je zrychleno. Vše se u nás vyvíjí mnohem rychleji."
Výzkumy ukazují, že dnešní typickou klientelu ekologického zemědělství představují lidé s vyšším vzděláním a ve středním věku. Klára Křivská z Bio Cafes ještě přidává poznatek z praxe.
"Našimi klasickými zákazníky jsou ze 70 procent ženy, mladé ženy ve věku 25 - 40 let. Chodí sem ale také celé rodiny s dětmi, maminky, které dohlížejí na to, jakým způsobem se stravují jejich děti. Musím ale říci, že - je to samozřejmě dáno lokalitami, ve kterých se nacházíme - velkou část našich zákazníků tvoří cizinci. Ať už jde o turisty nebo o zahraniční experty, žijící v současné době v Praze."
Zdeněk Vališ