Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - občanský sektor
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Podaří se prosadit zákaz tabákové reklamy?

18. 2. 2003 - PRAHA [Econnect]

O návrhu na zákaz reklamy na tabákové výrobky se dnes bude jednat v poslanecké sněmovně. Podle jednoho z navrhovatelů, lidoveckého poslance Josefa Janečka, se tabákové koncerny se soustředí hlavně na mladistvé, které se snaží získat pro kouření, aby měly nové zákazníky. "Když to poslanci zamítnou, navrhnu to znovu," prohlásil už dříve Janeček, který o zákaz tabákové reklamy usiluje už dlouhodobě. Iniciativa se shodou okolností objevuje souběžně se soutěží "vyhraj milion za jednu odpověď" – vyhlašovatelé pátrají po alespoň jediném kladu cigarety.

Soutěže o milion, vyhlašované provozovateli webu www.nekurte.cz, se může zúčastnit každý, kdo je způsobilý vyzvednout výhru – lhostejno, zda je kuřák či nekuřák. Vyhlášení soutěže motivovala obrovská tržní úspěšnost cigarety jako zboží – a protože server chce být nestranný a informovat "jak o záporech, tak i o kladech cigarety", snaží se nějaké klady najít. "Ovšem ani v tabákových koncernech, kam jsme volali, nám nebyli schopni zodpovědět tuto otázku, byť jsme o ní chtěli psát. Proto jsme se rozhodli vyhlásit veřejnou soutěž a za každý jediný prokázaný klad cigarety vyplatíme odměnu 1000000 Kč," píšou vyhlašovatelé soutěže. Musí jít ovšem o klad jako přínos vzniklý jeho primárním určením, tedy spotřebou – používáním dle návodu (tedy nikoli ekonomický přínos).

Vyhlašovatelé se zároveň netají tím, že usilují o prosazení úplného zákazu kouření nezletilých a tím ukončení pandemie dětského kouření, také konec cenzury - veškeré informace o účincích tabáku by se měly objevovat v médiích, dále zákaz prodeje tabákových výrobků v potravinářských prodejnách a důsledné uplatňování současné legislativy pro ochranu dětí před tabákem. Upozorňují mimo jiné na sporné reklamní kampaně tabákových výrobců – zaměřili se například na reklamní brožuru L&M:

"Brožura odráží hodnoty, které jsou významné především pro dospívající mládež, velice často již pro pubescenty, kteří ještě balancují mezi bezstarostností dětství a zodpovědností dospělého. Jako příklad lze uvést dvojstránku, kde je jako cena zapalovač – věc pro dospělé na jedné straně a na druhé tričko s nápisem pro pubescenty a dospívající mládež. Tyto předměty ve spojení s texty a prostředím jsou kontroverzní stejně, jako je i rozporuplné chování pubescentů, kteří vystupují v jedné situaci jako děti a v druhé již jako dospělí. Také prezentovaný způsob chování – dělat to, co mě zajímá na místo řešení problémů, odpovídá dětem a dospívajícím, nikoliv však chování dospělého," uvádí se mimo jiné v posudku vypracovaném psycholožkou.

Při snahách o zákaz reklamy legislativní cestou se poslanec Janeček opírá o doporučení Světové zdravotnické organizace, podle níž by měla být taková reklama zakázána. V parlamentu se však patrně setká s odporem především ze strany ODS – její poslanci tvrdí, že není zdaleka prokázána mezi zákazem reklamy a poklesem spotřeby tabáku. Tento názor zastává například Martin Říman, podle nějž je návrh na zákaz tabákové reklamy pokrytecký a jen by "zabetonoval" trh a znemožnil uplatnění nových firem.

Miroslav Beneš, taktéž z ODS, prohlásil, že i při automobilových nehodách umírají lidé, takže je asi nutné zakázat reklamu na auta; oba politici jsou shodou okolností velmi úspěšnými účastníky každoročně vyhlašované ankety o Ropáka roku. Srovnání zákazu tabákové reklamy s propagací aut je podle zastánců zákazu demagogií. Ti poukázali, že závěr, podle nějž reklama vlastně nové zákazníky nezískává, je v ekonomii nevídaný. Slovy Jana Mládka z ČSSD je v takovém světle reklama na tabák "vlastně altruismus".

(K ilustraci použity reklamy Adbusters)


Jana Sobotková

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


O Autorech

Jana Sobotková

Autorka je redaktorkou Econnectu pro lidská práva, sociální oblast a gender.

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz