McDonald´s přišel o 10 milionů dolarů, protože uváděl vegetariány v omyl
19. 7. 2005 - SEATTLE [Part]
K finančnímu vyrovnání došlo čtyři roky poté, co právník ze Seattlu Harish Bharti žaloval gigantický řetězec rychlého občerstvení za to, že uvádí zákazníky v omyl, tvrdí-li, že jím nabízené hranolky jsou vegetariánské. Firma se omluvila již v březnu roku 2002, dnes k omluvě přidala i finanční odškodnění.
Peníze jsou podle McDonald's určena „hinduistickým, vegetariánským a dalším skupinám, jejichž dobročinné a vzdělávací aktivity jsou úzce spojeny se zájmy těchto zákazníků (kteří mají dietní omezení)“.
Mezi hinduistickými skupinami, které byly příjemci šeků, jsou například International/American Gita Society, která dostala 50 000 dolarů, Hinduism Today Endowment (250 000 dolarů), Council of Hindu Temples of North America (200 000 dolarů) či Hindu Students Council (500 000 dolarů).
Seznam vegetariánských organizací, které firma „poctila“ „dotací“, je například Vegetarian Resource Group (1, 4 milionu dolarů), ADAF Vegetarian Nutrition Dietetic Practice Group (600 000 dolarů), North American Vegetarian Society (1 milion dolarů či American Vegan Society (500 000 dolarů).
Peníze nakonec dostalo 24 skupin z celkem 250, o nichž se, podle urovnání, jako o příjemcích financí uvažovalo. Nakonec se mezi odškodněné dostaly i skupiny židovské, muslimské a sikhské, které se k žalobě přidali s tím, že hranolky nebyly košer/halal atd.
„Bylo to velké překvapení,“ říká Paramacharya Palaniswami z hinduistického kláštera v Kaui na Havaji, který dostal šek na 254 773,19 dolaru, "myslím, že nás to inspiruje k tomu, dělat víc věcí pro vegetariánství.“ Dotace půjde magazínu Hinduism Today a přispěje k tomu, aby se „zejména mladí obyvatelé Spojených států seznamovali s vegetariánským životním stylem, který je hinduistickým ideále už po 6 tisíc let“.
Vítězné skupiny nicméně stále upozorňují zákazníky, že McDonald's nepodnikl stále žádné změny v přípravě hranolek, takže hranolky stále nejsou smaženy tak, aby je bylo možné označit za vegetariánské.Podle podmínek urovnání je totiž firma povinna jen neuvádět zákazníky v omyl, nikoli změnit postup, jakým hranolky připravuje.