Berlín sází na chůzi a jízdní kola
2. 10. 2008 - PRAHA [Econnect/Auto*Mat]
Do Prahy přijíždí vedoucí odboru dopravy berlínské městské části Pankow Peter Lexen, architekt Norbert Rheinländer, manažerka projektu zelených stezek Greenways Eva Epple a šéfka projektu „Do školy na kole nebo pěšky“ Marion Laube. Odborníci budou prezentovat zkušenosti z Berlína pražským politikům a úředníkům. Odpoledne se pak setkají se zástupci nevládních organizací.
„Praha se od Berlína může mnohému naučit. Setkání s tamními špičkami mezi odborníky na dopravu může obohatit lidi zodpovědné za rozvoj Prahy. Také naše město by měla následovat trendy a rozvíjet se jako moderní metropole 21. století,“ vysvětlil smysl pozvání hostů z Berlína Michal Křivohlávek z iniciativy Auto*Mat.
Po ulicích Berlína se denně pohybuje na kole 400 tisíc lidí, přičemž 20 tisíc z nich kombinuje kolo s veřejnou dopravou. Podíl cyklistů na objemu dopravy dnes činí 12%. Cílem radnice je dosáhnout během čtyř let patnáctiprocentního podílu. V Praze jezdí pravidelně na kole jen 2% lidí, nicméně plná třetina dotázaných tvrdí, že by na kole jezdila, pokud by k tomu byly vhodné podmínky. V tom je právě kámen úrazu.
Zatímco na hlavních tepnách v širším centru Prahy dnes nalezneme pouhých pět cyklistických pruhů, Berlín jich má více než 200 kilometrů. K tomu lidem na kolech slouží 200 obousměrně průjezdných jednosměrek, 22 tisíc cyklistických stojanů a další opatření. Jízdní kolo je možné převážet nejen v metru, ale i v tramvajích a autobusech.
Důležitou roli hrají osvětové programy, které ukazují praktické výhody šetrných dopravních způsobů různým skupinám obyvatel. Orientují se převážně na děti a mládež, u nichž se teprve formují dopravní návyky. Proto se v Berlíně pravidelně koná akce „Do školy na kole nebo pěšky“. Letos se do ní zapojilo 22 základních škol a dvě školy střední.
Ke zlepšování dopravní situace v Berlíně přispívají velkou měrou dobrovolníci. Letošní cyklojízdy se zúčastnilo na 150 tisíc lidí. Dobrovolníci vytvářejí také sítě zelených stezek Greenways, propojujících celé město. Projekt koordinuje již pět let Eva Epple, která zdůrazňuje, do plánování i realizace stezek se zapojují občané jak z východní, tak ze západní části v minulosti rozděleného Berlína. Do budoucna by měla být k pěší a cyklistické dopravě maximálně vstřícná také moderní vládní čtvrť. Zelené stezky jsou příspěvkem Berlína ke snaze zastavit globální změny klimatu.