Febiofest protestuje proti perzekuci íránských filmařů a Íránců vůbec
11. 3. 2010 - PRAHA [Econnect]
Jeho byt byl podle informací, které má festival k dispozici od tvůrcových spolupracovníků, prohledán a filmaři byly zabaveny DVD i filmy.
Festival letos uvede ve specializované sekci Íránské jaro mj. Rassoulofův snímek Bílé louky, který unikl zabavení a pravděpodobnému zničení jen díky tomu, že už je jeho 35mm kopie v Praze - právě připravená pro Febiofest 2010!
Mohammad Rasoulof debutoval úspěšným dokumentárním dramatem nazvaným Gogooman (2002). Také následující Rasoulofovy filmy Železný ostrov (2005) nebo Baad-e-daboor (2008) se těšily pozornosti předních světových festivalů. Pro jeho styl je příznačné pomalejší tempo vyprávění a důraz na obrazovou stránku díla, která v sobě nese velký symbolický potenciál. Také díky tomu bývá přirovnáván k řeckému filmovému klasikovi Theodoru Angelopoulosovi.
Poetický snímek Bílé louky (http://www.febiofest.cz/cs/film/bile-louky?id=2009079) se odehrává v úchvatné scenérii solných jezer v severovýchodní oblasti Íránu a sleduje putování Rahmata, který navštěvuje odlehlé ostrovy, kde naslouchá trápení a žalu místních obyvatel a sbírá jejich slzy. Rahmatova cesta se stává alegorií současného života v diktátorské zemi, aniž by se přímo vztahovala ke konkrétním politickým či společenským událostem. Nezávislý film stojí na síle svého symbolického jazyka i podmanivých vizuálních metafor.