Řízení o povolení jedenácti objektů pro dálnici D4901 bylo zastaveno
12.8.2025
[Děti Země]
Dopravní a energetický stavební úřad dne 29. července 2025 zastavil řízení o povolení jedenácti stavebních objektů na dálnici D4901 Hulín – Fryšták délky 17,3 km. DESÚ tak reagovalo na rozhodnutí Ministerstva dopravy z 8. července 2025, které z důvodu nezákonného vyloučení Dětí Země z řízení a absence platného závazného stanoviska EIA stavební povolení z 8. února 2024 zrušilo. Úsek dálnice z Hulína do Martinic délky 7,8 km se sice od 19. prosince 2024 i se čtyřmi objekty předčasně užívá, ale ne všechny jsou hotové.
„My teď čekáme, až pro těchto jedenáct objektů začne opakované stavební řízení, neboť stavební povolení bylo vydáno bez účasti spolků, včetně Dětí Země, a bez platného závazného stanoviska EIA. Přitom není podstatné, že čtyři objekty se od 19. prosince 2024 předčasně užívají, tři objekty jsou asi téměř hotové a objekt 189.1 jako provizorní připojení délky 196 metrů se ještě nezačal stavět,“ vysvětluje předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
DESÚ v usnesení o zastavení řízení uvádí, že Ministerstvo dopravy stavební povolení zrušilo a věc mu vrátilo k novému projednání, takže pokud jsou některé objekty postavené a některé nikoliv, tak podle nového stavebního zákona č. 283/2021 Sb. je nutné obratem zahájit opakované stavební řízení pro všechny objekty. Nebylo tedy možné v řízení i se zákonnou účastí spolků a s novým závazným stanoviskem EIA pro celou dálnici pokračovat.
Děti Země také připomínají, že MěÚ v Holešově a KÚ ve Zlíně v rozporu se zákonem vyloučily spolek Egeria z odvolací fáze řízení o povolení objektu 327 retenční nádrž, jak dokládá rozsudek Krajského soudu v Brně z dubna 2025 a spis. zn. 31 A 46/2024, takže i pro tento již zhotovený objekt proběhne opakované stavební řízení.
„Z rozsudků soudů vyplývá, že Ředitelství silnic a dálnic bude muset pro všechna opakovaná stavební řízení předložit nové závazné stanovisko EIA pro celou dálnici D4901 délky 17,3 km, takže proces EIA bude hodnotit jak vlivy na životní prostředí všech objektů během jejich realizace, tak již zhotovených objektů během automobilového provozu, kam patří i ty, které se do 19. prosince 2024 užívají,“ očekává Patrik další vývoj.
Podle Patrika by sice provoz na dálnici z Hulína do Martinic délky asi 9,8 km a na přivaděči Holešov neměl být zastaven, avšak do vydání nového závazného stanoviska EIA a nových stavebních povolení nelze zprovoznit ani zbývající části dálnice či ji objektem 189.1 délky 196 metrů provizorně napojit na silnici II/490 Fryšták – Zlín.
Dálnice D4901 z Hulína do Fryštáku délky 17,3 km se začala stavět 13. prosince 2021, tj. dvacet let od vydání stanoviska EIA dne 6. prosince 2001. Podle plánu měla být celá zprovozněná do 31. prosince 2024. Nakonec se 19. prosince 2024 zprovoznil jen úsek z Hulína do Martinic délky asi 9,8 km s přivaděčem Holešov. Z informačního letáku ŘSD ze srpna 2025 vyplývá, že celá dálnice má být zprovozněná do konce roku 2026.
* * * * * * * * * * * *
I. Přehled 12 stavební objektů různě podél trasy dálnice D4901 Hulín – Fryšták, pro které bude nutné podle nového stavebního zákona č. 283/2021 Sb. vést opakované stavební řízení, přičemž nelze vyloučit, že půjde ještě o další stavební objekty z celkových asi 191:
01) SO 102 MÚK Třebětice – větev TRE3 od km 0,250
02) SO 169.3 Příjezd k ORL v km 3,040 (pozn.: předčasné užívání od 19. 12. 2024)
03) SO 189.1 Provizorní napojení R4901 na II/490 – část ŘSD (pozn.: délky 196 metrů, který není zrealizován)
04) SO 313 ORL v km 3,040 (pozn.: předčasné užívání od 19. 12. 2024)
05) SO 325 ORL v km 16,550 vpravo
06) SO 326 ORL v km 17,050
07) SO 327 Retenční nádrž v km 4,700 vpravo (pozn.: zrealizován s nezákonně vydaným stavebním povolením)
08) SO 328 ORL v km 17,150
09) SO 701.1 Protihluková stěna Třebětice R49 – TRE3 v km 4,057-4,500 vpravo (pozn.: předčasné užívání od 19. 12. 2024)
10) SO 702 Protihluková stěna Alexovice – Zahnašovice (pozn.: předčasné užívání od 19. 12. 2024)
11) SO 703.2 Protihluková stěna Horní Lapač v km 11,301 – 11,921 vlevo
12) SO 703.4 Protihluková stěna Dolní Ves v km 16,360 – 16,600 vpravo
II. Průběh řízení o povolení 11 stavebních objektů na dálnici D4901 Hulín – Fryšták, z něhož byly Děti Země a spolek Egeria nezákonně vyloučeny (10/2023-7/2025)
24.10.2023 = Ředitelství silnic a dálnic zasílá žádost
15.11.2023 = Ministerstvo dopravy veřejnou vyhláškou oznamuje zahájení stavebního řízení
11.12.2023 = Děti Země zasílají podle zákona č. 100/2001 Sb. přihlášku do řízení (i spolek Egeria)
19.12.2023 = Ministerstvo dopravy usnesením vylučuje Děti Země ze stavebního řízení (i spolek Egeria)
08.01.2024 = Děti Země zasílají odvolání proti vyloučení ze stavebního řízení (i spolek Egeria)
11.01.2024 = Dopravní a energetický stavební úřad žádá Děti Země o zaslání důvodů odvolání jejich vyloučení
29.01.2024 = Děti Země zasílají důvody svého odvolání proti vyloučení ze stavebního řízení (i spolek Egeria)
31.01.2024 = Krajský soud v Brně poprvé ruší podkladové územní rozhodnutí (spis. zn. 31 A 10/2023)
08.02.2024 = Dopravní a energetický stavební úřad vydává nepravomocné stavební povolení, ačkoliv pro 8 SO z celkových 11 SO od 07.02.2024 chybí pravomocné územní rozhodnutí, neboť bylo 31.01.24 soudem zrušeno
26.02.2024 = Ředitelství silnic a dálnic zasílá odvolání i s tím, že pravomocné územní rozhodnutí je zrušeno
11.03.2024 = Děti Země zasílají přihlášku do řízení i odvolání proti stavebnímu povolení (i spolek Egeria)
21.05.2024 = Nejvyšší správní soud ruší rozsudek Krajského soudu v Brně (spis. zn. 8 As 55/2024)
12.06.2024 = Krajský soud v Brně podruhé ruší podkladové územní rozhodnutí (spis. zn. 31 A 10/2023)
17.06.2024 = Děti Země zasílají vyjádření k odvolání ŘSD s tím, že pravomocné územní rozhodnutí je zrušeno
03.07.2024 = Ředitelství silnic a dálnic stahuje své odvolání
04.07.2024 = Dopravní a energetický stavební úřad vydává pravomocné stavební povolení, ačkoliv pro 8 SO z celkových 11 SO od 12.06.2024 chybí pravomocné územní rozhodnutí, neboť bylo soudem 12.06.24 zrušeno
16.07.2024 = Ministerstvo dopravy odvolání Dětí Země a spolku Egeria proti stavebnímu povolení zamítá, neboť závazné stanovisko EIA je od 22.11.2021 neplatné, takže nejde o navazující řízení i s jejich účastí
05.08.2024 = ministr dopravy Martin Kupka po nečinnosti 4 měsíců ruší usnesení Ministerstva dopravy o vyloučení Dětí Země a spolku Egeria ze stavebního řízení, neboť Ministerstvo dopravy již 16.07.2024 rozhodlo, že jejich odvolání proti stavebnímu povolení jsou nepřípustná, jelikož nejde o navazující řízení i s jejich účastí
18.12.2024 = Dopravní a energetický stavební úřad povoluje předčasné užívání 4 stavebních objektů, včetně SO 169.3, který byl 04.07.2024 pravomocně povolen bez pravomocného územního rozhodnutí, neboť ho krajský soud 12.06.2024 zrušil (úsek dálnice D4901 z Hulína do Martinic délky asi 9,8 km je 19.12.2024 zprovozněn)
19.12.2024 = Městský soud v Praze ruší rozhodnutí ministra Martina Kupky z 16.07.2024 (spis. zn. 10 A 77/2024), neboť Děti Země měly být účastníky odvolací fáze stavebního řízení
19.02.2025 = Ministerstvo dopravy vyzývá Děti Země, aby své blanketní odvolání doplnily do 15 dní o důvody
10.03.2025 = Děti Země své blanketní odvolání z 11.03.2024 doplňují o osm bodů
24.04.2025 = Nejvyšší správní soud zamítá kasační stížnosti MD a ŘSD (spis. zn. 9 As 1/2025) proti zrušujícímu rozsudku Městského soudu v Praze z 19.12.2024 (spis. zn. 10 A 77/2024)
12.05.2025 = Děti Země své blanketní odvolání z 11.03.2024 doplňují o nové informace
08.07.2025 = Ministerstvo dopravy stavební povolení z 08.02.2024 ruší, neboť podle rozsudků má pro celou trasu dálnice D4901 délky 17,3 km s asi 191 SO proběhnout nový proces EIA
29.07.2025 = Dopravní a energetický stavební úřad usnesením stavební řízení zastavuje, neboť podle rozsudků má pro celou trasu dálnice D4901 délky 17,3 km s asi 191 SO proběhnout nový proces EIA
III. Průběh soudního a kasačního řízení o zákonnosti rozhodnutí Ministerstva dopravy o přípustnosti účasti Dětí Země v odvolací fázi v řízení o povolení 11 stavebních objektů na dálnici D4901 Hulín – Fryšták (8/2024 až 4/2025)
23.08.2024 = Děti Země zasílají žalobu proti zamítnutí se účastnit odvolací fáze řízení (spis. zn. 10 A 77/2024)
19.12.2024 = Městský soud v Praze ruší rozhodnutí Ministerstva dopravy o nepřípustnosti odvolání Dětí Země a spolku Egerie proti stavebnímu povolení, neboť měly být účastníky řízení, jelikož těchto 11 SO úspěšně prošlo procesem EIA jako součást D49
02.01.2025 = Ministerstvo dopravy zasílá kasační stížnost (spis. zn. 9 As 1/2025)
13.01.2025 = Ředitelství silnic a dálnic zasílá kasační stížnost
24.04.2025 = Nejvyšší správní soud kasačním stížnostem obě kasační stížnosti zčásti zamítá, neboť uznává jen to, že účastníkem odvolací fáze stavebního řízení není spolek Egerie, neboť nezaslala správní žalobu
IV. Výtah z rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 19. 12. 2024. č. j. 10 A 77/2024 – 106, který Nejvyšší správní soud rozsudkem ze dne 24. 4. 2025, č. j. 9 As 1/2025 – 56v důležité části potvrdil, podle něhož bylo zrušeno rozhodnutí ministra dopravy Martina Kupky ze dne 16. 7. 2024 o a potvrzena účast Dětí Země v odvolací fázi řízení o povolení 11 objektů na dálnici D4901 Hulín – Fryšták
„25. Stejného názoru byl zjevně také zákonodárce, jenž v důvodové zprávě k zákonu č. 413/2021 Sb., jímž doplnil do § 23a odst. 3 zákona EIA podmínku platnosti stanoviska EIA v době vydání prvostupňového rozhodnutí, popsal jako důvod přijetí nové úpravy obavy se situace, že pokud by platnost stanoviska byla vázána na právní moc navazujících rozhodnutí a bylo by třeba získat pravomocná povolení k celé stavbě, neukončení řízení o některých dílčích stavebních objektech by založilo povinnost zpracovat nové stanovisko k celému záměru: „... V důsledku této skutečnosti bude třeba (pro případ, že by závazné stanovisko vázalo svoji platnost na právní moc navazujícího rozhodnutí) nechat zpracovat nové stanovisko EIA, a to samozřejmě pro celý záměr, nikoliv jen pro chybějící (tj. dosud nepovolené) stavební objekty...“