Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Informační servis pro NNO
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
- Fundraising
[ nno.ecn.cz > fundraising > Fórum dárců se snaží budovat profesionální partnerský vztah nadací a PR agentur ]
-

 Novinky

 Fundraising novinky granty stipendia dárcovství případové studie literatura

 Právní servis

 Práce v NNO

 Vzdělávání NNO

Fórum dárců se snaží budovat profesionální partnerský vztah nadací a PR agentur

31. 10. 2002 - PRAHA [Econnect]

Econnect přináší rozhovor s Mgr. Pavlínou Kalousovou, výkonnou ředitelkou Fóra dárců, o spolupráci neziskových organizací a nadací s médii a PR agenturami. Fórum dárců vzniklo v říjnu 1995 jako nezisková iniciativa dárců a v červenci 1997 se stalo registrovaným občanským sdružením. Jeho členy jsou především české soukromé a nezávislé nadace (v současné době má necelých třicet členů) a spolupracuje se zahraničními organizacemi udělujícími granty. Rozhovor s výkonnou ředitelkou Fóra dárců Mgr. Pavlínou Kalousovou vznikl v rámci odstraňování nedorozumění kolem informačního šumu v souvislosti s II. celostátní konferencí nadací.

Jaká je podle vás hlavní slabina mediální politiky neziskových organizací?

Z praxe vím, že mezi neziskovými organizacemi panuje často názor, že novináři se o neziskový sektor nezajímají, nechtějí o něm psát, jsou neinformovaní apod. Myslím, že problém je ale na obou stranách. Neziskový sektor se totiž obecně neumí moc prodávat a dobře komunikovat to, co dělá. A novináři pracují zase často pod časovým tlakem, protože mají uzávěrky, a také musí témata prodat a proprat redakční radou. Tyto skutečnosti se musí neziskové organizace naučit brát v úvahu.

Jak v této oblasti pracuje Fórum dárců?

Nemáme striktně stanovenou mediální politiku, ale snažíme se spolupracovat s co nejširším spektrem novinářů. Nutno ovšem říci, že Fórum dárců je ve specifické situaci: snaží se kultivovat prostředí pro práci nadací i ostatních dárců, a proto mu nejde primárně o svoji propagaci, ale o propagaci celého nadačního sektoru. Novinářům tedy poskytujeme informace o způsobech práce nadací a nadačních fondů a snažíme se zprostředkovat komunikaci nadací s médii. Rozhodně lze říci, že okruh novinářů, kteří se o neziskový sektor zajímají, narůstá.

Můžete přiblížit konkrétní způsoby, kterými tuto komunikaci podporujete?

Především máme poradní skupinu pro média, jejímiž členy jsou novináři, lidi z PR agentur, reklamních agentur a zástupci neziskových organizací, které se v této oblasti angažují. Tato skupina má dvanáct členů a zabývá se tím, jak vzájemnou komunikaci zlepšit. Zorganizovali jsme také několik diskusních seminářů, kde se potkali zástupci médií a zástupci nadací. Obě strany si na nich měly příležitost promluvit o tom, proč je komunikace mezi nimi obtížná. Ukázalo se, že nadace velice často nejsou schopny své téma nebo program představit dostatečně přitažlivě. Např. profil nadace či výše rozdělených finančních prostředků jsou sice důležité údaje, ale pro veřejnost se musí prezentovat atraktivní a zajímavou formou. Fórum dárců ale komunikuje i s vydavateli periodik, kterým vysvětlujeme principy práce nadací. Snažíme se, aby vydavatelé rozuměli tomu, že nadace nejsou klasičtí klienti – např. z hlediska placené inzerce.

Co si myslíte o spolupráci neziskového sektoru s p.r.agenturami? Ve světě se na PR agentury řada NNO dívá jako na ty, kteří stojí jednoznačně na „druhé straně“.

Jsou organizace, které spolupracují s PR agenturami opravdu efektivně a tyto agentury jim poskytují řadu služeb. Snaží se skutečně porozumět tomu, co nadace dělá, co je efektivní, a tyto PR agentury pak dokonce hájí zájmy neziskové organizace. Je to důležité např. u kampaňových sbírek, při propagaci benefičních akcí a podobně. Pokud ovšem p.r. agentura nabízí pouze zprostředkování spolupráce s nějakým médiem, osobně se domnívám, že je lepší, když si neziskovky vytvoří nějaké standardizované vztahy samy.

Mají v této věci nadace nějaká specifika?

Nadace jsou organizace, které získávají peníze od veřejnosti a firemních dárců a nemají žádné státní dotace. PR agentury znají lépe firemní prostředí a jsou proto schopny nadacím např. efektivně poradit, jakým způsobem oslovit firemní dárce apod. To je důvod, proč potřebují profesionální partnerský vztah s PR agenturami.


Pavel Hlavatý

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Související odkazy

O Autorech

Pavel Hlavatý

Nezávislý novinář věnující se kultuře, občanské společnosti, venkovu, ekologii a spiritualitě

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz