Argumenty pro přijetí vládního návrhu věcného záměru zákona o sociálních službách
12. 8. 2003 - PRAHA [Bulletin SKOKu]
SKOK – původně Stálá komise oborové konference NNO poskytujících sociální a zdravotně sociální služby, dnes občanské sdružení s členskou základnou 54 NNO,
- které se každý den potýkají se starostmi lidí – uživatelů sociálních služeb,
- které zvažují ekonomické parametry a dávají přednost úsporným a účinným programům,
- kteří nebudují krajské struktury, nýbrž šíří plura- litu neziskového sektoru,
- ve snaze omezit deset let trvající nejistoty, v nichž se NNO poskytovatelé sociálních služeb nalézají,
- s vědomím, že příznivá situace pro přijetí tohoto věcného záměru zákona se nebude opakovat,
předkládá tyto argumenty pro přijetí vládního návrhu věcného záměru zákona o sociálních službách:
1) Po deseti letech úsilí o ucelenou úpravu poskytování sociálních služeb je stále v platnosti zákon č. 100/1988, o sociálním zabezpečení, který rozeznává jen dva druhy sociálních služeb: ústavní péči a pečovatelskou službu. NNO poskytují již deset let nové formy sociálních a zdravotně sociálních služeb (raná péče, osobní asistence a další asistenční služby, domy na půl cesty, ošetřovatelská centra, zařízení pro denní pobyt dětí s kombinovanými vadami, podporované zaměstnání, chráněné dílny a chráněné bydlení…), které pozitivně poznamenaly vývoj sociální politiky po roce 1989, a které zastaralý zákon č. 100/1988 přirozeně nezná.
2) Věcný záměr zákona o sociálních službách přináší rovné podmínky pro poskytování sociálních služeb obcemi, kraji a NNO na základě standardů kvality. Zavádí též inspekci v sociálních službách.
3) Sociální služby jsou služby ve veřejném zájmu, jejichž hlavními charakteristikami je dostupnost a kvalita. Usnesení vlády ČR č. 164 ze dne 20. 2. 2002 zavázalo resorty připravit materiál k návrhu věcného záměru zákona o standardizaci vybraných veřejných služeb, vycházející z materiálů Rady Evropy a EU.
4) Věcný záměr zákona o sociálních službách vychází z principů daných Evropskou sociální chartou - prevence chudoby a sociálního vyloučení, zvyšování zaměstnanosti a zaměstnavatelnosti, rovné příležitosti pro muže a ženy, celoživotní vzdělávání.
5) Podle přijatých a již odevzdaných progra- mových dokumentů při využití fondů EU jsou NNO partnery obcí a krajů. NNO však nemají oporu v zákoně, tím postrádají mandát pro jednání a komunikace mezi nimi, obcemi a kraji na mnoha místech selhává.
6) Přijetím novely o RUD skončí mnohaleté provizorium s přidělováním dotací občanským sdružením z kapitol rozpočtu jednotlivých resortů.
7) Věcný záměr zákona stanoví rovné financování pro všechny poskytovatele sociálních služeb – rozhodující je kvalita. Nebude-li přijat zákon o sociálních službách, hrozí postupný zánik NNO, neboť obce a kraje mohou NNO sociální služby nadále financovat jen v rámci grantů.
8) Zákon vychází ze samostatné působnosti obcí a krajů a řídí se principem subsidiarity.
9) Stát pouze zajišťuje legislativní rámec, reguluje systém s ohledem na mezinárodní závazky.
Pro úplnost bychom Vás rádi informovali, že našimi klienty jsou vedle zdravotně postižených také senioři, lidé umírající, lidé s chronickými duševními onemocněními, rodiny s dětmi, lidé s mentálním postižením, bezdomovci, lidé závislí na omamných a psychotropních látkách, děti s kombinovanými vadami a mnoho dalších.
Milena Černá, předsedkyně SKOK, o.s.