Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Informační servis pro NNO
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
- Fundraising
[ nno.ecn.cz > fundraising > On-line fundraising: Jak to dělají v zahraničí ]
-

 Novinky

 Fundraising novinky granty stipendia dárcovství případové studie literatura

 Právní servis

 Práce v NNO

 Vzdělávání NNO

On-line fundraising: Jak to dělají v zahraničí

25. 1. 2005 - PRAHA [Econnect]

On-line fundraising v oblasti neziskových organizací se začal více rozvíjet v polovině 90. let především ve Spojených státech. V souvislosti s masivním nárůstem elektronického obchodování a nákupu zboží on-line začali být lidé ochotní také k dárcovství on-line. Zajímavým příkladem je sbírka pro Balkán v roce 1999, kdy Červený kříž obdržel od 9 000 dárců dary v celkové hodnotě 1,2 milionu dolarů.

Podle studie CMS Interactive jsou on-line dárci obvykle podnikatelé, mladší a finančně dobře postavení – tato charakteristika je zajímavá právě pro mnoho neziskových organizací zabývajících se kulturou a uměním. Jak vyplývá ze studie, z těchto internetových uživatelů, kteří jsou potenciálními on-line dárci, 52 % již uskutečnilo nějakou finanční transakci po internetu – nákup zboží či služeb, takže se dá předpokládat, že budou ochotní i k realizování on-line daru.

Důležité slovo při těchto úvahách je ale „potenciální“. Dárcovství přes internet je rozhodně ještě v počátcích. Studie CMS odhaduje, že ze 135 miliard dolarů věnovaných v USA individuálními dárci na charitu v roce 1998, pouze 135 milionů bylo darováno elektronicky přes internet. Nelze očekávat, že by dárcovství prostřednictvím internetu v nejbližších letech zcela nahradilo tradiční formy fundraisingu, ale je jasné, že je ten správný čas pro to začít internet využívat pro získávání financí a pro navazování kontaktů s potenciálními dárci.

Nejběžnějším postupem např. u většiny umělecky orientovaných NGO webů je prostě zveřejnit na svých webových stránkách možnost hradit elektronicky členství v organizaci. Jednou z možností je zveřejnit přihlášku, kterou je možné zaslat vyplněnou zpět a peníze poslat klasicky bankovním převodem či složenkou.
S rozvojem elektronického obchodování bude ale nezbytným standardem pro dárce možnost přímé platby kartou.

Nejběžnější způsob, jak zajistit elektronický převod peněz z darů, je využití „dodavatele“ těchto služeb. Zakázka může spočívat v pouhém zajištění finanční transakce, ale může obsahovat komplexní návrh řešení, jako přeměnit „web surfery“ na „web dárce“. V USA existuje kolem 80 „dodavatelů“ takovýchto služeb.

Je ale nezbytně nutné zdůraznit, že žádná technologie ani žádný „dodavatel“ technického řešení by neměl tvořit vaši on-line fundraisingovou strategii organizace. Ta musí být součástí vašeho celkového fundraisingového plánu, který je založený na celkovém přístupu a dosavadních výsledcích vaší organizace k fundraisingu.

Jesliže se vaše organizace rozhodla začít využívat on-line fundraising, měli byste si nejdříve odpovědět na tyto otázky:

  • Jaká je naše současná fundraisingová strategie?

  • Jak nám může on-line fundraising pomoci?

  • Jak náš web pomáhá realizovat naše dosavadní fundraisingové cíle?

  • Jak by se náš web mohl stát lepším nástrojem fundraisingu?

  • Nabízí váš web možnost použít on-line finanční transakci? Je tato možnost využívána? Proč ano či proč ne?

  • Jaký je potenciál nových darců on-line?

  • Využíváte váš web k jiným obchodním transakcím?

  • Jak by bylo možné zakomponovat do vašeho webu on-line transakce?

Dalším krokem je zvolit si způsob, jakým zakomponujete příslušnou fundraisingovou on-line technologii do vašeho plánu. V zásadě můžeme formy internetového fundraisingu rozdělit do třech kategorií: charitativní prodej zboží, dárcovské portály a vlastní webový systém.

  1. Charitativní internetový obchod
    Charitativní prodej zboží po internetu je v USA již poměrně značně rozšířený způsob fundraisingu. Pro neziskovou organizaci je to nejjednodušší způsob. Na svoje webové stránky umístí banner nebo link (odkaz) na stránku některého z elektronických obchodů, kteří jsou do tohoto systému zapojeni. Váš podporovatel klikne na link, kterým se dostane na stránky některého z charitativních elektronických obchodů. Pokud si něco koupí, obchod věnuje určité procento (zpravidla 5-15% ) z tohoto nákupu vaší organizaci. Tyto drobné částky obchodník zpravidla sčítá a teprve tehdy, když dosáhnou určité výše, pošle je formou šeku nebo bankovním převodem organizaci.

    Pro NNO je to nejsnadnější a nejjednodušší způsob, který nevyžaduje žádné velké náklady, práci ani technické znalosti. Významným zdrojem pro organizaci se však může stát jen tehdy. Pokud jsou vaše stránky často navštěvovány a hodně vašich příznivců nakupuje po internetu. Nejznámějším zahraničním elektronickým charitativním obchodem jsou stránky GreaterGood. Podmínkou zařazení vaší organizace je její registrace jako Charitativní organizace podle amerických zákonů. Další významné charitativní elektronické obchody jsou Igive.com a shop4charity.com.

    Jednou z nevýhod darů prostřednictvím charitativního elektronického obchodu je nemožnost odečíst si dar ze zdanitelných příjmů. Jedním z protiargumentů je, že se jedná o tak malé částky, že dárcům nestojí za to vyřizovat si kvůli nim odpočet z daně. V další části textu můžete najít podrobnější popis činnosti organizace GreaterGood. U nás funguje podobným způsobem internetové knihkupectví Kosmas.

  2. Dárcovské portály

    Dárcovský portál je takový webový portál, který na svých stránkách poskytuje informace o různých neziskových organizacích, jejich činnosti a projektech. Potenciální dárce si může na webovém portálu vybrat organizaci či projekt, kterým by chtěl darovat peníze a poslat platbu kreditní kartou či bankovním příkazem.
    Příkladem takového portálu v zahraničí je např. Nadace AOL a její stránky Helping.org, dále CharitableWay nebo All Charities.

    Jednoduší obdobou tohoto principu, která funguje u nás, jsou stránky virtuální nadace www.virtualninadace.cz. Virtuální nadace zveřejňuje na svých stránkách vybrané projekty a částkou, kterou je potřeba pro ně získat. Jednotliví dárci pak posílají konkrétním projektům peníze, a když se nashromáždí cílová částka, virtuální nadace jí zašle příslušné organizaci.

  3. Vlastní on-line systém
    Tento způsob umožňuje organizaci nejlépe uplatnit jejich vlastní nápady a strategii získávání peněz. Vyžaduje ale určité investice a technické znalosti potřebné k vytvoření a údržbě systému. Tyto vlastní systémy využívají např. různé kulturní organizace formou elektronického členství apod. Jako příklad je možné uvést stránky Metropolitního muzea NetMet nebo TheAtlantaSymphony.

    Protože technické řešení vlastního on-line systému je značně technicky náročné, organizace obvykle využívají služeb specielních providerů – „PSP – Payment Service Provider“. Takový provider připraví organizaci podle jejího zadání a požadavků webové stránky a zajistí technickou realizaci provádění on-line plateb.
    Nejznámější z těchto providerů jsou RemitNEt či DonorNet.

GreaterGood

GreaterGood.com je součástí sítě webů (The Hunger Site Network) zaměřených na vytváření jednoduchého způsobu podpory programů prostřednictvím každodenních on-line aktivit. Lidé mají spoustu svých vlastních starostí a nemají čas, ale zajímají se o problémy světa, ve kterém žijí. The Hunger Site Network nabízí těmto lidem jednoduchý a snadný způsob, jak účinně pomoci.

Na portálu GreaterGood.com mohou uživatelé internetu nakoupit od více než stovky předních internetových prodejců, včetně např. Barnes& Noble.com, priceline, Nordstrom, Dell, Office Max a mnoha dalších. Až 15% z každého nákupu jde automaticky na jimi zvolenou charitativní aktivitu bez dalších vedlejších nákladů.

Internetoví návštěvníci The Hunger Site Network tak dělají totéž, co jsou zvyklí dělat on-line – vybírají, nakupují, objednávají internetové služby, platí letenky či prázdninové pobyty – a každý jejich obchod automaticky generuje drobný příspěvek na aktivity, které si sami zvolili.

Do této skupiny „dobročinných websitů“ patří např. The Hunger Site, The Breast Cancer Site, The Rainforest Site, The Child Health Site, The Animal Rescue Site and EcologyFund.com.

Na těchto stránkách tak pouhou objednávkou jiného zboží přispíváte na jídlo pro hladovějící, výzkumu léků proti rakovině, ochraně tropických pralesů, zabezpečení základní zdravotnické péče pro děti v rozvojových zemích či pomoci ohroženým zvířatům. Síť také zahrnuje obchod Gear That Gives – nabídků zboží propagující jednotlivé programy, ruční výrobky, umělecké výrobky a dárky vytvářené ohroženými skupinami obyvatel z celého světa.

Nejvýznamnější z této sítě websitů je The Hunger Site www.thehungersite.com, jejíž prostřednictvím již více než 150 milionů návštěvníků darovalo 250 milionů šálků potravy pro hladovějící po celém světě. Tato transakce probíhá pouhou návštěvou stránky a kliknutím na tlačítko „darovat jídlo“. Distribuce této potravinové pomoci se provádí prostřednictvím předních organizací v této oblsti – Mercy Corps a America´s Second Harvest.

Jednoduchým kliknutím na tlačítko na stránkách The Breast Cancer Site www.thebreastcancersite.com můžete přispět na pořízení mamografů. Rakovina prsu je je jedním z hlavních příčin úmrtí žen mezi 40 – 55 roky. Každá prohlídka může znamenat jeden zachráněný život. Přesto více než 13 milionů žen v USA nad 40 let nikdy na mamografové prohlídce nebylo.

GreaterGood.com vlastní a provozují Tim Kunin a Greg Hesterberg, spoluvlastníci The Hunger Site Network.

Tim Kunin je celoživotním milovníkem a ochráncem přírody, který prošel pěšky a projel na kanoi tisíce mil Spojených států, Kanady a Patagonie. Pro ochranu přírody začal pracovat na Universitě v Michiganu. Tehdy ušel 200 mílový pochod napříč Spojenými státy, aby zpopularizoval potřebu recyklace odpadů.

Greg Hesterberg byl předsedou dvou celostátních spotřebitelských a ochranářských organizací (MaryPIRG a PIRGIM). Dvacet let řídil úspěšné nakladatelství a nyní se věnuje hledání nových způsobů, jak učinit život na této planetě lepším.

Tomáš Tetiva a Václav Klinkera (s použitím zdrojů Internet Nonprofit center)


DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Projekt podporuje


Evropské společenství
Tyto stránky byly vytvořeny v rámci projektu "Dlouhodobá strategie MKC Praha", který je podpořen z programu EU Phare 2002 - Dlouhodobá udržitelnost rozvoje občanské společnosti.

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz