Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Informační servis pro NNO
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
- Fundraising
[ nno.ecn.cz > fundraising > Fundraising on-line: Rozhovor s ředitelem UK Fundraising Howardem Lakem ]
-

 Novinky

 Fundraising novinky granty stipendia dárcovství případové studie literatura

 Právní servis

 Práce v NNO

 Vzdělávání NNO

Fundraising on-line: Rozhovor s ředitelem UK Fundraising Howardem Lakem

30. 3. 2005 - PRAHA [Nonprofit Online News]

Fundraising UK Ltd patří mezi významné britské poradenské společnosti zabývající se fundraisingem na internetu. Organizaci založil Howard Lake v roce 1996 a je jejím ředitelem a manažerem webových stránek UK Fundraising www.fundraising.co.uk. Organizace pomáhá neziskovým organizacím ve Velké Británii a ve světě používat internet jako fundraisingový nástroj, který dokáže rozšířit stávající fundraisingové aktivity. Rozhovor je součástí internetové publikace Manuál pro on-line fundraising v rámci projektu Dlouhodobá strategie Multikulturního centra Praha.

Michael Gilbert: Tato otázka je určitě alespoň částečně zodpovězena na vašem webu, ale určitě neuškodí o tom promluvit: Proč jste se rozhodl založit UK Fundraising?

Howard Lake: Z celé řady důvodů. V uplynulých deseti letech pracoval jsem jako fundraiser. V podstatě to bylo moje hlavní zaměstnání po skončení studia na universitě. A dokonce i tehdy jsem strávil dva roky jako dobrovolný fundraiser pro Oxfam. Poté, co jsem odešel z mého druhého zaměstnání v neziskovce Afghanaid, začal jsem navštěvovat kurs o informačních vědách s výhledem na využívání elektronických informačních dovedností při fundraisingu. Zatímco jsem studoval, získal jsem přístup na internet (v roce 1992) a začal se poohlížet, jestli ho používají i ostatní fundraiseři. Od té doby se to stalo předmětem mého zájmu, tématem mé poslední ročníkové práce, tématem knihy, náplní práce konzultační společnosti a mojí současnou aktivitou.

Stránky UK Fundraising byly původně zamýšlené jako prostor pro publikování mých záznamů o výzkumu, avšak rychle jsem zjistil, že je důležité zajistit průvodce, pomocnou ruku ostatním fundraiserům, kteří nemají zkušenosti s internetem. Stejně tak důležitá byla potřeba ukázat, co všechno je možné v této oblasti pro fubndraisery a neziskovky.

Michael Gilbert: Pro čtenáře, kteří nikdy nebyli na vašich stránkách: Co mohou očekávat od UK Fundraising?

Howard Lake: Jsou to webové stránky, které zajišťují informační servis pro neziskovky a jejich fundraisery ve Velké Británii. Kromě toho mnoho informací je zajímavých i pro fundraisery v jiných zemích. Jsou zde informace o fundraisingových příležitostech, softwaru, vzdělání a kurzech, knihách, příkladech on-line fundraisingu, profesních sdruženích, pracovních příležitostech a hledání práce, společnostech zajišťující servis či produkty pro fundraisery, novinky z oblasti fundraisingu, moje vlastní články týkající se fundraisingových výzkumů na internetu, avšak i jiné výzkumy a články. A také je tam text mé vlastní disertační práce, kterou velmi zvolna převádím do HTML. V podstatě se dá říci, že by to mělo být takové „vše pod jednou střechou“ pro fundraisery.

Michael Gilbert: Mluvil jste o tom, jak vzniklo UK Fundraising, ale řekněte mi nyní: Proč internet? Proč se soustředit na používání elektronické komunikace? Myslíte si, že má slibnou budoucnost?

Howard Lake: Proč internet? Ano, domnívám se, že má nesmírný význam pro celý neziskový sektor v mezinárodním měřítku a nemám na mysli pouze bohatý Sever planety. První zkušenost s e-mailem jsem měl v Oxfamu před deseti lety, ale až po několika dalších letech jsem ho zase viděl používat – v jiné agentuře pro rozvojovou a humanitární pomoc. Jeho význam leží v jeho velmi nízkých nákladech a otevřených standardech. Komunikovat prostřednictvím e-mailu, který je podle mne stejně důležitý, ne-li dokonce více, jako webové stránky, nabízí mnoho výhod oproti jiným druhům médií. V každém případě je to nové, významné a flexibilní médium, které je na rozdíl od televize, rádia a filmu ekonomicky dostupné pro většinu neziskovek.

Michael Gilbert: Jménem našich čtenářů bych se vás rád zeptal na nějakou radu: Jaké jsou nejběžnější chyby, které lidé dělají při on-line aktivitách?

Howard Lake: Vždy mne pobaví webové stránky nějaké neziskovky, které evidentně vytvářelo jedno oddělení či u menších neziskovek stránky dělané jedním člověkem. Obvykle nevypadají moc dobře a nereflektují plný rozsah aktivit organizace. Za druhé, zdá se, že mnoho stránek je zacíleno pouze na jeden typ návštěvníků. To ve výsledku znamená, že tyto stránky nefungují natolik dobře, aby přilákaly pozornost ostatních návštěvníků, kteří přicházejí z jiných oblastí. Tohle je samozřejmě obecný fundraisingový problém a není to nic nového, avšak je pozoruhodné, jak mnoho neziskovek je neúspěšných při transformaci těchto záležitostí do on-line podoby. Nechci si stěžovat, ale vadí mi vidět ty promarněné příležitosti.

Ještě pár myšlenek...Zkoušet nové nápady je přesně podstatou internetu, samozřejmě. Je to pořád nové médium, dokonce i pro ty, kteří ho už používají roky, takže každý se může poučit z jejich chyb – já sám jsem jich udělal dost! Avšak zřídka kdy vidím působivou bannerovou reklamu na neziskovku na webových stránkách. Kde jsou všichni ti proslulí tvůrci reklam, kteří pro neziskovky v oblasti tištěných médií a plakátů udělali tak dobrou práci během všech těch let?

Například při nedávné soutěži Yell Internet awards porota neudělila cenu za nejlepší banner, protože měli za to, že přihlášená díla nejsou dost zajímavá. Podívejte se, já jsem přesvědčený, že neziskovka může přijít s působivým bannerem, který bude lepší než komerční reklama. Vím, že se diskutuje, zda bannerové reklamy mohou vlastně generovat účinnou návratnost a je také možné, že jiné prostředky internetu budou účinnější, avšak neziskovky by si to měly vyzkoušet nyní a sami se poučit.

Například organizace Christian Aid to právě tak udělala nedávno. Dostali nabídku, že mohou na vysoce navštěvované stránky umístit zdarma svoje bannerové reklamy. Rozhodli se pro reklamu upozorňující na potřebu podpory jejich práce v Súdánu. Naneštěstí výsledně získaná suma byla velmi pod hodnotou darovaného reklamního prostoru, avšak můžete věřit, že se z toho poučili a teď mají v tomto ohledu předstih před ostatními neziskovkami. Takže já bych doporučoval všem neziskovkám, aby klidně dělaly chyby a zkoušely různé nápady.

Jeden z nejlepších momentů na interním výročním setkání Greenpeace International, kam jsem byl pozván udělat prezentaci, byl seminář, kde fundraiseři z kanceláří Greenpeace z celého světa mluvili o největších chybách, kterých se dopustili během roku. Netřeba dodávat, že to byla velmi poučná a cenná zkušenost.

Michael Gilbert: Jaké jsou některé „jiné nápady“, které by jste rád viděl, aby je někdo vyzkoušel, avšak zatím se tak nestalo?

Howard Lake: První nápad, o kterém chci mluvit, není vlastně úplně nový, avšak nevidím, že by se často využíval. Vzhledem k tomu, že existuje spousta webových stránek určených na prodej knih (Barnes & Noble, Amazon.com, Bookpages atd.), proč nepřidat on-line knihkupectví na webové stránky vaší neziskovky? Každá neziskovka obvykle vydá jednu či více knih nebo může prostě sestavit seznam klíčových publikací, o kterých by jejich aktuální či potenciální příznivci rádi věděli. Mohou to být knihy o nemocích, které jsou v popisu práce nějaké neziskovky, mohou být o zemi, kde organizace pracuje nebo by mohly být o kampaních, na které se neziskovky zaměřují. Udělat to je velmi jednoduché a rychlé. Neočekávejte, že nějak závratně zbohatnete – to se určitě nestane! Avšak můžete tak demonstrovat vaši odbornost v určité oblasti, zajistit servis pro stávající příznivce (budou moci kupovat knihy on-line se slevou) a vlastně tak vytvořit přidanou sekci s veřejnými informacemi na vašich stránkách. Právě dnes ráno jsem slyšel o jednom podobném příkladu. Organizace CARE zavedla on-line knihkupectví na stránkách http://www.care.org/books. Dokonce tam nabízí knihu měsíce doporučovanou zaměstnanci.

Přidejte na všechny vaše stránky informační telefonní linku bez poplatku. Nenuťte komunikovat dárce a příznivce podle vašich představ. Jestliže nechtějí s vámi komunikovat prostřednictvím e-mailu, nic se neděje. Dejte jim tolik možností, kolik je možných. Americký Červený kříž je jedna z neziskovek, které ví, že mají finanční prospěch ze zveřejnění svého telefonního čísla na webových stránkách. Zhruba 30% dárců použilo telefonní číslo, které našli na jejich stránkách.

Další myšlenkou je získání příznivců, aby prověřili vaše webové stránky. Je úplně jedno, jestli mají zkušenosti s internetem či ne, vlastně mix obou skupin by byl užitečný. Každých několik měsíců je požádejte, aby navštívili vaše stránky a požádejte je, aby vám řekli, zda bylo jednoduché jejich používání a navigace apod. Je třeba, aby webové stránky byly testovány jejich uživateli a je nutné, aby jste reagovali na jejich připomínky, jestliže chcete získat maximum z vaší investice.

Závěrečná myšlenka: Zvažujte spolupráci s místním internetovým providerem. Lidé stále chtějí přístup na internet, takže proč nevyužít této výhody a spojit se s providerem, který bude souhlasit s darem určité částky za každého nového zákazníka? Když bude vaše organizace tohle propagovat, tak přijde na vaše stránky více lidí s povědomím o vaší organizaci (snad i díky tomu že, i jejich vyhledávač je nasměruje na vaše stránky) a můžete tak získat malý ale pravidelný příjem ještě předtím, než začnete žádat o podporu prostřednictvím internetu.

Michael Gilbert (Pro Econnect přeložil Tomáš Tetiva)


DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Projekt podporuje


Evropské společenství
Tyto stránky byly vytvořeny v rámci projektu "Dlouhodobá strategie MKC Praha", který je podpořen z programu EU Phare 2002 - Dlouhodobá udržitelnost rozvoje občanské společnosti.

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz