Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Informační servis pro NNO
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
- Právní servis
[ nno.ecn.cz > právní servis > ODS se pokouší zneužít záplav k odstranění účasti veřejnosti ze správních řízení ]
-

 Novinky

 Fundraising

 Právní servis novinky kauzy dokumenty a literatura ASPI-databáze právních předpisů

 Práce v NNO

 Vzdělávání NNO

ODS se pokouší zneužít záplav k odstranění účasti veřejnosti ze správních řízení

26. 8. 2002 - PRAHA [Econnect]

Poslanec ODS a starosta Prahy 7 Tomáš Dub navrhnul v pátek na mimořádném jednání Poslanecké sněmovny pozměňovací návrh zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, kterým by umožnil vyloučit účast veřejnosti na správních řízeních souvisejících s výstavbou po povodních. Tento pozměňovací návrh nebyl schválen v poměru hlasů 53:93. Podobné snahy poslanců ODS vedoucí k omezování účasti veřejnosti v podobě občanských iniciativ na správních řízeních proběhly v minulosti již několikrát.

Poslanec Dub přednesl svůj pozměňovací návrh nejprve v rámci projednávání zákona o státním rozpočtu, což procedura projednávání tohoto zákona neumožňuje. Návrh byl proto včleněn do projednávání změny zákona o Státním fondu rozvoje bydlení. Svůj návrh v rozpravě zdůvodnil následovně. "Já bych ale rád navrhl v těch mimořádných situací, jako jsou třeba povodně, kdy život je narušený, kdy občanské iniciativy - a mám k nim pozitivní vztah - mohou blokovat různé stavby nebo respektive spíš pozdržovat ten proces, aby byly z tohoto stavebního nebo správního řízení pro ty zcela mimořádné situace vyňaty tak, abychom mohli normální život pokud možno co nejdříve obnovit."

Poté předložil svůj pozměňovací návrh v následujícím znění: V § 70 zákona 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, se doplňuje odstavec 4, který včetně poznámek pod čarou 35 a), 35 b) a 35 c) zní: 4. Na správní řízení vyvolaná mimořádnou událostí - 35 a) - záchrannými pracemi nebo likvidačními pracemi se ustanovení odstavců 2 a 3 nevztahují. Poznámka pod čarou 35 a) § 2 písm. b) zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů. Další poznámka - 35 b): § 2 písm. c) zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů. Další poznámka - 35 c): § 2 písm. d) zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů.

Ve své podstatě by takto formulovaný pozměňovací návrh umožnil vyloučit účast veřejnosti z jakéhokoliv správního řízení, které by bylo označeno za správní řízení vyvolané mimořádnou událostí. Jedním z příkladů akce, kterou by bylo možno takto zrealizovat bez veřejné kontorly pod záminkou veřejného zájmu by se mohl stát například široce diskoutovaný záměr výstavby vodních děl na Labi. Zároveň by také byl vytvořen jakýsi precedens, který by otevřel cestu k dalšímu omezování účasti veřejnosti v dalších obdobných situacích.


Petr Bittner

lobisté a poslanci - 26. 8. 2002 - Jiří Kučera

Respektuji názory druhých, ale v tomto případě jde o mírnou demagogii. Je zcela zřejmé, že se jedná o omezení účasti veřejnosti ve správním řízení vyvolaném mimořádnou událostí. Je pravda, že jezy na Labi by mohli v tuto chvíli souviset s povodněmi a uřední mašinerie by takto mohla stavbu odsouhlasit. Je však více než jasné, že návrhem se budou ještě příslušné výbory PSP zabývat a mohou jej upravit či přehodnotit. V tomto směru považuji poslance za rovnoprávné s lobisty, kteří mohou ještě ovlivnit názory mnoha poslanců.
Ostatně pokud by autor p. Bittner našel mezi 200 poslanci toho, který by prosazoval kterýkoliv jeho návrh, mohl by tento poslanec vystoupit v PSP stejně jako p. Dub. Což je myslím zřejmé.
Za zásadní považuji nepřesnost tu, která nám mezi řádky podstrkuje pohled na jednu politickou stranu jako na diktátora, který chce omezit demokracii státu. Připomínám, že již zmíněný poslanec Dub byl zvolen demokratickým systémem. Vyjadřuje vůli jisté skupiny obyvatel a jiný poslancvi zase zastupují jiné názorové proudy. Z tohto prostého důvodu je jasné, že hlasování je demokratické a mohlo být klidně opačné. Z příkladu však vyplývá, že (pokud si přečtete stenozáznam PSP) poslanci návrh nepodpořili hlavně proto, že byl předložen rychle, bez projednání ve výborech a hlavně byl uměle tlačen do schvalování zákona ve skrác. režimu. Já osobně bych takový nepromyšlený návrh také nepodpořil. Je však paranoidní se domnívat, že p. Dub tlačil tento návrh proto, že zastupuje ODS. Snaha některých protivníků této politické strany udělat z ní zrůdu mi příjde přinejmenším stejně zrůdná....

ODPOVĚDĚT


Re:

Může účast občanských sdružení zpomalit obnovu po povodních? - 29. 8. 2002 - Pavel Doucha

Domnívám se, že zásadní otázkou, od které se odvíjí všechny ostatní úvahy o návrhu poslance Duba je, zda skutečně může účast občanských sdružení ve správních řízení zpomalit obnovu povodnemi postižených oblastí.

Jako právník organizace (Ekologický právní servis, www.i-eps.cz) , která má celkem slušný přehled vlivu občanských sdružení na délku a kvalitu správních řízení musím konstatovat, že obavy poslance Duba jsou zcela neodůvodněné a neodpovídají reálnému stavu.

1) úřad, který řízení vede, má zákonem stanovené lhůty pro vydání rozhodnutí, stejně tak občanská sdružení mají zákonem a rozhodnutími úřadů stanovené lhůty pro vyjádření . K později podaným připomínkám nemůže být například v řízení odle stavebního zákona přihlédnuto. Občanské sdružení tedy může jen minimálně ovlivnit délku řízení .
Může se samozřejmě proti rozhodnutí odvolat, což by ale při efektivní práci úřadu nemělo oddálit výkon správného rozhodnutí déle, než třicet dnů. U nesprávných a nezákonných rozhodnutí bude jenom dobře, když bude odvolacím orgánem na základě odovální občanských sdružení zrušeno nebo změněno. Příspěvek k nápravě nezákonností nelze vykládat jako zdržování obnovy postižených oblastí.

2) Lze samozřejmě oředpokládat, že se občané budou chtí účastni některých okruhů správních řízení, které mají vést k obnově po povodních. Dovedu si představit např. dva takové okruhy, kde může být účasto občanl naopak velmi pozitivní:
- řízení podle stavebního zákona, která by mohla vést k obnově staveb v zátopových územích. Už bylo mnohokrát konstatováno, že stavět v zátopových územích niv řek není "nejvhodnější" a je to vlastně pouhé vyrábění dalších povodňových škod. Zabránit výstavbě v zátopových územích je tedy veřejným zájmem, k jehož prosazení mohou občanská sdružení přispět,
- obnova regulací vodních toků, které byly povodní zničeny. Zkušenost z moravských povodní je taková, že se ve většině případů pouze mechanicky obnoví povodňové regulace vodních toků, které se tak katastrofálně neosvědčili a jako účinný recept se nabízí výstavba dalších přehrad (viz např. kauza výstavby přehrady v Nových Heřmínovech). Přitom existují levnější a účinější metody, které ve svém důsledku mohou vést k podstatnému snížení příštích povodňových škod. Tyto metody často prosazují právě ekologické organizace ve správních řízeních.

Situace se mi jeví tedy tak, že občané účastnící se správních řízení mohou naopak přispět v pozitivním smyslu k obnově postižených oblastí.

Návrh poslance Duba je tedy podle mého soudu zásadně špatný právě protom, že vychází z nesprávně hodnoceného stavu věci, vlivu občanských sdružení na délku a kvalitu správních řízení. Jeho odůvodnění neobsahuje žádné konkrétní údaje, které by nasvědčovaly tomu, že občanská sdružení skutečně mohou mít negativní vliv na obnovu po povodních. Takový návrh není racionální a neměl by mít šanci na přijetí.

ODPOVĚDĚT



O Autorech

Petr Bittner

Správce oblasti Občanský sektor a Informační servis pro NNO.

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz