Etická pravidla on-line fundraisingu
21. 1. 2005 - PRAHA [Econnect]
Etický kodex on-line fundraisingu
Organizace využívající metody on-line fundraisingu by měla:
- Jasně a konkrétně představit a popsat svoji činnost a zveřejnit na webových stránkách příslušné údaje o své struktuře a svém hospodaření.
- Při vytváření svých webových stránek dbát na pravdivost obsahu, důvěryhodný design a na vhodné zabezpečení údajů.
- Usilovat o maximální možnou míru zabezpečení všech on-line transakcí tak, aby byly chráněny osobní údaje dárce.
- Usilovat o důvěryhodnost všech on-line transakcí.
- Umožnit dárci anonymní dar.
- Pokud si to dárce přeje, jeho jméno a e-mailová adresa nebudou uvedeny v žádných adresářích, které jsou předmětem výměny, prodeje či sdílení s jinými organizacemi.
- Při e-mailové komunikaci a uvedení adresy dárce v mailing listech umožnit kdykoli odhlášení osoby z mailing listu.
- Při provádění on-line plateb zveřejněte údaje o organizaci, která realizuje on-line platbu.
- Obratem reagujte na všechny legitimní připomínky a stížnosti dárců.
- Zajistěte (a ujistěte o tom vaše dárce), aby všechny dary a příspěvky věnované vaší organizaci byly využity k těm účelům, na jaké byly věnovány.
- Zabezpečte, aby společnost zajišťující finanční převody pro vaši organizaci poskytovala úplné a jasné informace o všech platbách, včetně přesných a včasných údajích o finančních transakcích.
- Stále se informujte o nových a nejvhodnějších způsobech, jak zajistit maximální bezpečnost a ochranu osobních údajů dárců.
- Dodržujte myšlenky i psané předpisy všech odpovídajících zákonů a právních předpisů.
- Zajistěte, aby všechny přislíbené služby, informace a další sliby uvedené na vašich webových stránkách v souvislosti s darem či finanční transakcí byly dodrženy.
- Pokud pro vás on-line fundraising zajišťuje na zakázku jiná organizace, vysvětlete jasně vztah mezi touto organizací a organizací, která je cílovým příjemcem daru.
Deset základních pravidel on-line fundraisingu, které by měla znát každá NNO
Pravidlo první: Vybudujte si dobré jméno
Pokud se vám povede vytvořit si dobré jméno, máte vyhráno. Dobré jméno vaší organizace je základem pro on-line fundraising, stejně tak jako pro fundraising tradiční.
Pravidlo druhé: Potřebujete vizi a „know how“
Pamatujte si, že váš web slouží pro vaši propagaci a pro váš fundraising. Obsah webu tedy musí stanovovat ten, kdo zodpovídá za propagaci a za fundraising, nikoliv web designer.
Pravidlo třetí: Vše pro dárce!
Dárce musí být na prvním místě. Poznejte se co nejvíce s vašimi dárci a umožněte jim, aby oni poznali vás!
Pravidlo čtvrté: Informujte dárce
Udržujte váš web aktuální a zajímavý. Dejte vašim dárcům možnost výběru (např. na jaké aktivity chtějí přispět). Ukažte vašim dárcům na co a jakým způsobem jste využili jejich peníze.
Pravidlo páté: Zahrňte do vaší propagace vše, co s vašimi aktivitami souvisí
Samotný website neznamená pro vaši propagaci nic. Využijte všechny aktivity a všechny možnosti, které souvisí s tím, co děláte a upozorněte na své web stránky!
Pravidlo šesté: Neprodávejte vaše poslání
Mnoho webů neziskových organizací vypadá spíše jako internetový obchod, než stránka charitativní organizace! Vaše poslání a vaše cíle musí zůstat na prvním místě!
Pravidlo sedmé: Etika, zajištění ochrany osobních údajů a zabezpečení nesmí být jen fráze
Mnoho dárců se možná právě teď rozhoduje o svém prvním on-line příspěvku. Právem od vás očekává zajištění ochrany osobních údajů a zabezpečení všech transakcí.
Pravidlo osmé: Internet je výborný prostředek pro vybudování sítě podporovatelů a přispěvatelů
Pro mnoho organizací, především těch menších, je z finančních důvodů obtížné zajistit si dobrou propagaci a efektivní komunikaci se svými přispěvateli. Internet je výborný nástroj, jak toho levně a účinně dosáhnout.
Pravidlo deváté: Na váš web je třeba upozornit
Musíte neustále upozorňovat a informovat své podporovatele a přispěvatele na informace a novinky na vašem webu. Nezapomeňte však, že k této e-mailové komunikaci potřebujete jejich souhlas!
Pravidlo desáté: Dárcovství on-line nejsou jen peníze!
Získávání příspěvků darů on-line je nástroj pro vaší fundraisingovou strategii a nelze na něj pohlížet jen jako na snadné a rychlé peníze pro vaši organizaci! Základem je vždy vytvoření silné a stabilní skupiny podporovatelů.
Jak efektivně využívat e-mail pro komunikaci s vašimi podporovateli a přispěvateli
Etická pravidla pro používání e-mailu při komunikaci s vašimi přispěvateli
Snažte se získat e-mailové adresy vašich příznivců všude, kde je to možné. Získávejte e-mailové adresy prostřenictvím vašich webových stránek (nabídněte např. zasílání informací, pozvánek na akce apod.), na vašich akcích, v médiích či osobně.
- Umožněte vždy odhlášení z mailing listu.
Nezapomeňte, že etika e-mailové komunikace vyžaduje, abyste umožnili vašim přispěvatelům, kdykoli se odhlásit z vašeho mailing listu. - Neposílejte nevyžádané e-maily nebo „spamy!
Zatímco výměna či prodej adresářů pro direct mailing je možná, poskytnutí, výměna či prodej databází elektronických adres je nezákonná, pokud s ní osoby uvedené na tomto seznamu nevyslovily souhlas. Nesdílejte tedy své seznamy elektronických adres s nikým, pokud nemáte explicitní souhlas dané osoby. - Nezahlťte své přispěvatele e-mailovou korespondencí!
Neposílejte svým příznivcům příliš mnoho zpráv nebo zprávy, které pro ně nejsou zajímavé. Největší výhodou elektronické pošty je možnost komunikovat s vašimi příznivci snadno a levně. Nezneužívejte proto tuto příležitost. - Nebojte se požádat o dar.
Zatímco většina vašich zpráv by měla informovat, vychovávat či zvát na akce, je samozřejmě také zcela legitimní občas požádat o pomoc, o dar. Nezapomeňte také zdůraznit, jak důležitý byl pro vás jejich předešlý dar a jak byl využit. Můžete také dárce vyzvat, aby vám zaslali připomínky k vaší práci. - Buďte připraveni odpovídat na vaši e-mailovou poštu!
Váš web a e-mail umožňuje vašim přispěvatelům snadno vás kontaktovat se svými otázkami, podněty a připomínkami. Odpovídat na tyto e-maily vyžaduje určitý systém a osobu, která má tento úkol na starosti. Navíc u elektronické komunikace se očekává prakticky okamžitá odezva! Nezapomeňte také zveřejňovat vaše telefonní čísla pro ty, kdo vás potřebují kontaktovat osobně.
Zpracováno podle materiálu ePhilathropy Foundation
Václav Klinkera
Unavuje
vás tvorba www stránek v HTML?